22 June 2007

Där det galna är konst

NEW YORK Häromveckan skrev jag om inflationen i googlare–a k a webbreportrar-med-bildbylines-som-mest-skriver-rewrites.

Men kanske borde jag ha skrivit googlare–a k a webbreportrar-med- bildbylines-som-skriver-rewrites-med-tvivelaktiga-källor?

OK att kvällstidningar innehåller en hel del så kallade rewrites med information från amerikanska tidningar och nyhetsbyråer, OK för att just detta ämne kanske inte förtjänar resurser till eget fältarbete – men att rewrita och citera danska Ekstrabladet för en text som handlar om New York? (Ekstrabladets information tycks komma från AP:s bildbyrå som levererat fotografierna.)

Vet inte varför jag ens bryr mig om det här, som om det egentligen spelade någon roll.

/Gunilla

P S Här är förresten en skön kvällstidningsstory..! Vill ju inte att ni ska tro att jag saknar humor och förmåga att uppskatta smaskiga AB-/Expressenstories. (Har förresten själv skrivit artiklar för båda tidningarna som jag är mycket stolt över.) Det är bara det att jag är lite gammaldags och inte förstår det här med att inte sträva efter egna källor och förstahandsinformation. Ett webb-journalistikfenomen, väl, snarare än ett kvällstidnings-dito.

No comments:

Post a Comment