19 September 2007

"Working on your karma, right?!"

NEW YORK Just det, jag jobbar på min karma! Frågan ställdes av en anställd på Apple Store på Femte avenyn där jag skriver detta. 
Jag hade nämligen lämnat in en fin liten plastring med pärlemor jag hittade på damtoaletten till butikens hittegodsansvariga, och kunde inte låta bli att komma med en utläggning om varför jag minsann förstår vikten av att lämna in grejer man hittar på damtoaletter...

Är här för att testa de senaste datormodellerna och vänja mig vid tanken på att jag antagligen måste köpa en ny. Om inget mirakulöst inträffar. 

Läsare som tvekat mellan MacBookPro och MacBook får gärna komma med kommentarer om vad som avgjorde valet! MacBookPro ser ut och känns som min gamla dator, men finns bara i (för stora) 15-tumsmodeller; MacBook-varianterna har ju ett betydligt mer sympatiskt – och för min ekonomi realistiskt – pris och är nättare. Men de känns lite plastiga, och jag vet inte riktigt vad jag tycker om deras nymodiga tangentbord. Ska försöka komma åt att prova (skriver detta på en MacBook Pro) men oj, vad mycket folk det är här (som vanligt)!

/Gunilla

3 comments:

  1. Jag har alltid köpt ganska dyra, näst under top of the line. Min 3 år gamla Acer (ca 24.000 kr) har emellertid skärmen slutat fungera på för ett par veckor sedan. En ny kostar ca 7.000 kr. Inte värt det när man kan få nya för det priset. Så j-a lack på det här. Den borde hållit i minst tre år till, om än inte som förstalaptop utan mer som vice laptop på slutet.

    Min 18-åring fick en MacBook (inte Pro) när han tog studenten. Han ver kar jättenöjd med den, för den är lite lättare att släpa på också.

    Kontentan: En laptop slits och går sönder, nya blir billigare och billigare. Så jag skulle gå på den enklare modellen och sen behöver man inte gräma sig (lika mycket) om den pajar om tre år.

    Just my 2 cents.

    Stefan

    ReplyDelete
  2. Valde en Pro, eftersom skärmen är större och jag är fotograf dvs måste göra mkt bildbehandling. Minns inte mina andra argument, men det var väl nåt med prestandan kanske. Och vänta, har inte Vanlig macbook också större skärmar att välja på.. Nej, vilken onödig kommentar det här var.. Välj matt skärm om du vill jobba med bilder. Glossy verkar puckat i allmänhet, det blänker ju bara.

    ReplyDelete
  3. Stefan,

    Mina datorer får sällan vara med i mer än två år - jag kör hårt med dem och tvingar dem att följa med till konstiga platser runt om i världen... Just därför så ironiskt att denna försvann just på damtoaletten utanför FN:s generalförsamlingspresidents toalett, av alla platser. Maken till mer *civiliserad* plats får man leta efter!
    Men visst har du rätt, en billig dator ger mindre ångest.

    Lina, det där med bildhantering och Photoshop var nästan det enda argument Apple Store-försäljaren kunde ge till varför jag skulle köpa den typ dubbelt så dyra datorn...
    Vi får se hur jag gör! Hoppas ju fortfarande att min egen titanmodell ska dyka upp, men nu är väl chansen för det mycket nära nollgränsen.

    ReplyDelete