09 September 2008

Varken Airport Express eller datorn fungerar idag

SOLNA Jag sitter med inte mindre än fyra stycken datorer framför mig – varav två är min mammas – och har gjort så hela dagen (som egentligen skulle ha gått till ett citybesök med luncher och intervjuer) och kvällen (och möjligen även hela natten).
Det är krångel på alla möjliga fronter. Från början hade det mesta att göra med ComHems måndagsexemplar till kabel och modem – mer om detta troligen i ett framtida inlägg – men idag började dessutom vår nya router krångla också. Datorn påstår att den inte hittar den (inget problem så sent som igår, och den var hur smidig som helst att installera häromveckan).
Till råga på allt passade min egen dator på att krascha på ett obegripligt vis imorse. Den beter sig som om jag hade installerat något olämpligt program, vilket jag verkligen hoppas att jag inte har. Antingen startar den med en tom skärm eller med ett blinkande frågetecken i en mapp... Inte kul.
Datorn hittar alltså inte sin startskiva, och trots att jag följer olika nätråd som att starta om datorn med alt-tangenten nedtryckt och rentav tänkt försöka experimentera med Unix går det tämligen uselt – datorn beter sig inte alls som den ska enligt råden, utan skärmen är helt tom (inga listor på startskivor eller textkommandon alltså).
Den fysiska startskivan befinner sig nog i USA, men med lite tur kanske jag hittar mammas...

Uppdatering: Haha, så tragikomiskt. Visst hittade jag mammas startdisketter, men systemet protesterar och säger att Mac OS X inte kan installeras på min dator... (Vi har i stort samma datormodell, men de är köpta med två månaders mellanrum – så något mystiskt måste ha skett med programvaran och operativsystemet under den tiden.) Apples nätråd hjälpte inte heller. Nu börjar jag längta till New York och Apple Stores "Genius Bar"...

/Gunilla

No comments:

Post a Comment