18 April 2010

Skoj på jobbet



NEW YORK "Ni får alltid göra så roliga saker", sade för några år sedan Sveriges Radios dåvarande New York-korrespondent till Expressens dito.
Jag minns inte vad saken gällde då, men det kan ha varit något sådant som att kvällstidningarnas medarbetare skulle träffa någon rolig kändis eller göra något spektakulärt, medan vi tråkreportrar skulle gå på pressmöte med någon minister.

Det där med "alltid" är förstås en sanning med modifikation. Att rewrita amerikanska nöjesnotiser på löpande band kan i längden inte vara sååå kul journalistik.
Men ibland är kvällstidningsuppdragen spektakulära, spännande, viktiga och fantastiska! Så idag är jag en smula avundsjuk på Expressens nya New York-medarbetare Annsofie Näslund och fotografen Axel Öberg som fått flyga helikopter runt en viss vulkan... Bara att få ha "Eyjafjallajökull" som dateringsort på sin text!

Se:
http://tv.expressen.se/nyheter/Utrikes/1.1956554/folj-med-i-helikoptern-over-vulkanen-som-lamslagit-varlden
och Annsofie Näslunds välskrivna reportage:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1956322/annika-flyr-med-sin-dotter

Citat:
"Nu har Annika fått nog. När hon vaknade i morse kände hon dammet sticka i halsen – samma sorts partiklar som skär sönder andningsvägarna och har dödat ofattbart många gruvarbetare.
– Jag tänkte på min dotter. Hon är bara 16 år och jag vet hur farligt det är. För att skydda henne måste vi åka, åtminstone tillfälligt, säger hon.
Hon har tagit på sig vigselringen som normalt ligger i lådan och paketerat sin mammas finkoppar så de förhoppningsvis klarar en kraftig jordbävning.
Gudlaug tänker stanna. Korna måste mjölkas och ingen vet hur länge vägen fram till gården finns kvar."
Tolka inte det där med "skoj" och "roligt" för bokstavligt i det här fallet... Jag förstår att detta inte precis är någon semestertripp. Själv körde jag fast i en snödriva i den isländska obygden för några år sedan, bara den simpla händelsen var ett lite läskigt möte med naturens krafter. Men jag är ändå väldigt avundsjuk på alla som sänts till Island.

Verdens Gang har också ett team på plats. Se fotografen Thomas Nilssons blogg, till att börja med detta inlägg:
http://thomasnilsson.typepad.com/my_weblog/2010/04/vulkanutbrott-i-island.html

Uppdatering:
SVT:s team är också på Island. Se deras rapport i Rapport.



Häromdagen stod Per Anders Engler och fotografen Kyle Lanningham tillsammans med bland annat mig under ett träd i en regnig park i Washington och intervjuade statsministern (se här). Och några dagar sedan hamnade de alltså i det svarta askmolnet på isländska vischan. Så det kan verkligen bli tvära kast i det här yrket!

/Gunilla

P S Det var förresten samme Axel Öberg som, för Expressens räkning, åkte motorcykel från Jacmel till Port-au-Prince i mitten av januari! Gissa om jag var avundsjuk på det också...
Se Axels så kallade ståuppa från Haiti här: http://tv.expressen.se/nyheter/Inrikes/1.1847729/expressens-axel-oberg-i-haiti

No comments:

Post a Comment