28 May 2006

Jag hittar en tre år gammal lista i datorn

Ungefär som att bläddra i sin gamla dagbok – men jag ler snarare än rodnar, när jag läser det jag hade skrivit en bit ner i ett dokument i en gammal fil jag just hittade djupt inne i en mapp i datorn. Rubriken var "Häftiga grejer" (OK, nu rodnar jag) och den handlar om situationer som på något sätt gav en förhöjd livskänsla när jag var mitt i dem.

Vi får väl se om jag kompletterar med alla dito som inträffat sedan 2003, en vacker dag...

Men rent generellt är det här sådana händelser som är bra för mig att tänka på när det blir för ledsamt med snåla redaktörer och så'nt. Jag minns inte, men gissar att det var något sådant som gjorde att jag en gång skrev listan. Och det finns så många tokiga, roliga, spännande saker som händer i mitt liv som jag inser att jag skulle sakna om jag jobbade med något annat.

Att vara i Corleone när Benetton och Oliviero Toscani var där (september 1996)
• Att äta grillat kött och titta på stjärnhimlen på kamelfarmen i öknen, Australien (november 1996)
• Att klättra upp för Ayer’s Rock, Australien (november 1996) [i extremt olämpliga klättringskläder; se foto]
• Att åka ambulansbåt i Venedig (juni 1997)
• Att vara med om MC-färden med Nam Knights Brooklyn till Vietnam-monumentet på Memorial Day i Washington (maj 1999)
• Att besöka ökenstaden Palmyra och resa omkring i Syrien (januari 1999)
• Att sitta på en klippa i Helsingfors och titta ut mot isen och havet (februari 1999)
• Att besöka Enkhbats familj i husen utanför Ulan Bator (och många andra upplevelser med herdefamiljer och andra i Mongoliet, juli 2000)
• Att besöka Huangzhuangskolan i Peking (somrarna 2000 och 2001)
• Att promenera omkring sockerfälten med alla barnen i byn Baso i samband med Laurels och Antos bröllop, Bukattinggi/Indonesien (juli 2001)
• Att sitta med alla becak-förarna på parkeringsplatsen i Jakarta (augusti 2001)
• Att åka flodbåt till och helikopter från Bigung Baru, Kalimantan (augusti 2001)
• Att vara med om en andeutdrivningsseans nära Bigung Baru, Kalimantan (augusti 2001)
• Att besöka Wamena och Freeportgruvan i Västpapua (augusti 2001)
• Att vara med om valet i Östtimor (den 30 augusti 2001)
• Att sitta på en strand i Bali (den 30 augusti 2001)
• Att under några timmar försöka ta sig till Ground Zero på Manhattan (11 september 2001)
• Att vara på Utö och ”jobba” på olika klipphällar – eh, läsa – och titta ut mot horisonten (september 2002)
• Att besöka flyktingfamiljer i Frälsningsarmé-kyrkan i Burlington, Vermont (mars 2003)
• Att åka längs med Big Sur-kusten i Kalifornien (april 2003)
• Att besöka favelor i Rio de Janeiro (maj 2003)


De kursiverade grejerna resulterade i jobb av olika slag.

No comments:

Post a Comment