17 July 2006

Mejerireklam

Hoppas att ni alla som bor i Sverige förstår hur privilegierade ni som har tillgång till svenska mejerivaror!
Min favorit är vaniljyoghurt – en av de få saker jag riktigt kan längta hem efter – och jo, det finns i USA och på en massa andra ställen i världen också. Men den är aldrig så krämig och frisk som Arlas. Den vaniljyoghurt jag köper på Bravo's snabbköp i Harlem är exempelvis stabbig och smakar artificiellt och har en trist konsistens som dessutom vattnar sig. Inte kul. Skillnaden är som mellan mör oxfilé och senig skosulebiff.

Dessutom, Lindahls mejeriers tjocka, krämiga grekiska och turkiska yoghurt är fantastisk! Numera finns den i sina stora hinkar även på lilla Konsum här i Gamla stan.
Tjock, grekisk yoghurt som är riktigt god finns även i delikatessbutiker i New York. Jag brukar äta den med en god sylt eller skivad banan och hackade valnötter. Men – den kostar minst 2 dollar för en liten portionsburk. Här får jag 500 gram turkisk yoghurt för samma pengar, eller 1 kilo grekisk för 22 kronor...

En vacker dag – när jag slipper från min sega modemuppkoppling – ska jag klura ut vad som är skillnaden mellan grekisk och turkisk yoghurt.

Uppdatering: en sak till att glädjas åt – kolamessmör!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment