19 August 2006

Alla vilda

NEW YORK Ah, Birgitta Stenberg! Vad ens eget liv framstår som torftigt, småborgerligt och inskränkt när man läser hennes självbiografiska böcker. Har just läst den näst senaste, "Alla vilda". Tänker inte ge mig in på något recenserande (läs istället om ni vill denna anmälan i Norrköpings Tidningar), men ack så märkligt att läsa om 50-talets konstnärskretsar och deras bohemiska démi monde-liv i Paris, Rom och på Mallorca, bara några år före massturismen.

Så här fint skriver hon om New York, i de epilogartade slutkapitlen (där hon söker upp sina konstnärsvänner för att se om de överlevde sitt dekadenta leverne):
"Det var saligt att få denna oväntade dag i städernas stad. Något händer med mitt kynne här, särskilt morgnarna känns så lovande, jag vaknar och hoppar upp som en frisk ung hund. Jag kan gå längs en gata var som helst på Manhattan och svära på att det är lustgas jag andas. Alla livet många möjligheter, också de halvt bortglömda, dyker ångestbefriat upp i minnet; det ordnar sig, allting kommer att hinnas med."
/Gunilla

No comments:

Post a Comment