26 August 2006

God infrastruktur = wifinät, men också elnät

NEW YORK Jäklar, vad många blogginlägg det blir idag! Nå, jag har legat efter med bloggandet, och det är så skönt att bara sitta hemma i soffan med datorn efter en veckas hårt knivarbete på CIA. (Min sista insats igår var att skära tre miljoner skivor av sötpotatis, äggplantor, rödbetor och gulbetor, panera dem i majsmjöl och panko med mera, och fritera dem till grönsakschips.)
Tja, jag har ju bakat kanelbullar idag också, med en ny slags äppel- och kanelfyllning jag uppfann för ändamålet. Men ännu inte ens öppnat New York Times!

Nedan skriver jag, apropå bakverk och datorer, bland annat om sommarens surfande på Café Edenborg.
Jag satt även i Kungsträdgården och testade Stockholms stads nya gratisnätverk. Nätet är helt OK, för det mesta. Men sammantaget funkar nätsurfandet i Kungsan inte så bra – eftersom inte ett enda av de många restauranger och kaféer som finns i den parken har eluttag!
Man får hoppas att de hajar att de bör ha det, om wifi-försöket där permanentas. Mitt batteri räcker nämligen inte alltid särskilt långt, och det går inte att hålla det fulladdat när man är så mycket out and about med datorn som jag är (särskilt inte när man hade glömt sitt reservbatteri i New York, och nu blir jag visst av med båda batterierna tillfälligt!) Jag vandrade många varv runt och letade – och hamnade till sist sittandes på en stol alldeles utanför Café Piccolinos toalett i två timmar, med min räk- och bulgursallad på en annan stol. Kändes ganska fånigt.

Lika illa är det faktiskt på Arlanda. I fjol var mitt plan försenat med fyra timmar, och då betalade jag gärna för en dags wifi-uppkoppling. Men den flygplatsen är, framför allt i de nya och nyrenoverade delarna, kliniskt rensad från elurtag (utom i business class-loungerna, såklart). De är helt enkelt bortdesignade!
Jag letade ungefär överallt under minst en timme, och det slutade med att jag tvingades dra min sladd över disken på ett kafé i min avgångshall.
Som tack köpte jag en kladdig räksmörgås (hmmm, detta med räkor tycks vara ett tema) men tvingades äta den och surfa samtidigt, balanserades på en underlig pall – för sladden räckte såklart inte fram till kaféets bordsplatser.
Förväntas alla människor resa med tre extra datorbatterier i handbagaget? Reagerar inte Telia Homerun på att deras wifi-kunder inte alltid har chans att utnyttja deras tjänst, på grund av undermålig infrastruktur på Arlanda? Hur klarar sig alla flygande mobiltelefonberoende, de behöver väl kunna ladda upp sina telefoner med el för jämnan?

I det här fallet hade jag egentligen batterikraft nog för att surfa fram till avgång. Men man vill ju ha sin dator fulladdad när man kliver ombord på en långflygning (om man inte sitter i business class och kan plugga in den i sätet...).

Well, när stadsnäten etableras i Sverige en vacker dag, eller när det blir vanligt att privata inrättningar av olika slag erbjuder nät med eller utan betalning, har det förhoppningsvis kommit batterier som räcker längre än mitt.

/Gunilla

2 comments:

  1. Hej Gunilla,

    Since you seem to be someone who really bounces all over the world, there's another Technology than WiFi that probably fits you better. It's called UMTS/3G and Cingular Wireless is right now more than half way through a complete nationwide build out. If you buy a subscription with them and the right PC Card, it will give you up to 2.4 Mb/s, and it will work in 100 cities in USA and many european and Latin American countries. Upgrades on the technology are also under way, so by 2007 down load speeds of 14 MB/s will be possible. If you could only find a solar powered PC, you could blog from anywhere after that.

    Mikke

    ReplyDelete
  2. Det intressanta är sällan själva tekniken i sig utan dess applikationsområden.

    WiFi är ett utomordentligt exempel på ett tekniskt framsteg som nyttjas till ca 1% hittills. Dock bara en tidsfråga innan det lossnar.

    När jag nästa gång går in på en diner eller ett café så vore det jättrevligt att kunna se menyn och ev. väntetider direkt i min pocketPC. Faktiskt.

    En förlängning på ovanstående är ju att man lägger till ett shopping cart system så kan man skicka in ordern till kocken direkt via sin bärbara eller hand held. Den mer seriösa inrättningen kan även lägga till bilder på maten samt en slags tidslinje som visar var min mat befinner sig i förädlingskedjan just nu.

    Visst, lite långt drivet kanske, men jag har länge tyckt att det vore en riktig höjdare för diners osv om de kunde ha tablet PC's i borden så att man kan spela spel medan man väntar eller läsa nyheterna samt enligt ovan göra sin beställning och varför inte sin betalning också.

    Nåväl, WiFi är i sitt infant state och innan man hittar ett riktigt bra app-område som går att göra intäkter på kommer det inte gå sådär jättefort med utbyggnaden. Det var min poäng.

    ReplyDelete