27 August 2006

God journalistik I: Anna-Lena Haverdahl i SvD

Härmed inför jag en liten serie här på bloggen för att ge sporadiska exempel på bra journalistik (det kommer inte att hindra mig från att fortsätta gnälla på dålig).

Till att börja med kommer här ett berörande och personligt reportage – som, förutom att det beskriver konsekvenserna av en vanlig sjukdom, Alzheimer, visar på hur bra det kan bli när reportrar får möjlighet att följa sin story och återvända till tidigare intervjupersoner.

/Gunilla

Detta inlägg är pingat på intressant.se.

2 comments:

  1. Hej Gunilla! Vi är två tjejer som har ett projektarbete i skolan. Arbetet går ut på att vi först ska samla in pengar på olika sätt för att sedan åka ner till Thailand och skänka saker till barnhemmet, som vi köpt för pengarna som vi samlat in. Vi läste din artikel i Svenska dagbladet där det stod om ett barnhem i Bang Muang som var i stort behov av hjälp. Den var visserligen skriven för ett par år sedan men vi skulle ändå vilja ha kontakt med dem. Har du uppgifter som vi skulle kunna får så att vi kan kontakta dem? Tack på förhand! Hälsningar Madelene Linnergren och Linn Friberg, Jensen Gynasium Södra

    ReplyDelete
  2. Hej Madelene och Linn,

    Jag svarar både här och i inlägget ni kommenterade, så hoppas jag att ni hittar svaret – jag hittade ingen annan kontaktinformation, så att jag kunde maila er direkt.
    Tyvärr måste ni ha blandat ihop mig med Anna-Lena Haverdahl på Svenska Dagbladet. Det verkar vara hon som skrivit reportaget om Bang Muang, vad jag kan se på svd.se måste det vara detta reportage ni menar. Kontakta henne så hoppas jag att ni får hjälp!

    /Gunilla

    ReplyDelete