13 September 2006

A!

NEW YORK Nu har jag äntligen hamnat på lilla coola kvarterskrogen A, som jag varit på väg till i minst två år!
A ligger i det "dominikanska" (men nu alltmer Columbia University-studentgentrifierade) Morningside Heights, vilket räknat från Harlem innebär 20 minuters promenad fram och dito tillbaka = alldeles lagom. Det måste vara New Yorks allra minsta restaurang; köket ligger i matsalen, och de har bara 24 platser. Maten är fransk-karibisk, allt ekologiskt – jag åt sniglar i koriandersmör + anka i mangosås + mangomousse. Slutnota för detta: blygsamma $30, inklusive en massa dricks (men exklusive vinet, se nedan). De har funnits i sju år men struntar i att söka alhohollicens utan låter gästerna ta med eget vin. Fattar inte hur de tjänar pengar, om de nu gör det, men det verkar i alla fall inte vara det som är syftet.
Jag och krögaren Sébastien från Paris talade om karibisk litteratur och finessen med att behålla sin europeiska brytning i New York!
Och när jag skulle köpa vin i i spritbutiken i grannkvarteret blev jag insläppt bakom plexiglasdörrarna – men inte de två svarta killar som var där samtidigt. Tänkte inte på det förrän killarna kommenterade.

/Gunilla

1 comment:

  1. Ahh..den restaurangen måste besökas!! Som sagt, mellan dina uppdrag i FN skrapan och minglande med storfräsarna så är det skönt att veta att du har ett liv också:-)...! Du får mer än gärna ge tips på sköna ställen att besöka. Mat/fika/kultur/vadsomhelst....

    ReplyDelete