06 September 2006

Damien and Tourie rule I

NEW YORK Vet ni, jag har bott hela sex år i Harlem utan att en endaste onsdagskväll besöka det legendariska Amateur NightApollo Theater på 125:e gatan. Trots att jag bor bara två kvarter därifrån.

Förrän ikväll!

Oj, vilket drag det var. Två tredjedelar av de charmerande artisterna – de flesta i tonåren och stiliga, glittriga scenkläder – var bättre kopior av Whitney Houston. Förutom soulsång och lite annat fick vi se luftgitarr och stepp. Och så var det såklart kul att uppleva hela stämningen, med publiken och kvällens värd och diverse Harlempersonligheter.

Men det som nästintill knockade mig var inte något av amatörframträdandena, utan två vänsterhänta hiphop-bröder från Queens med bling bling-smycken, sneakers, jeans och småflätor i håret – som var värsta fiolvirtuoserna! Otroligt bra. Ett helt eget sound. Småtjejerna stod i en lång kö efteråt för att få deras autografer.

Jag bara måste få skriva ett reportage om dem någonstans, så nu har vi kommit överens om att jag ska få hänga med in da hood, typ, eller se på när de övar skalor eller vad som kan bli aktuellt.
Bara namnet: Nuttin' But Stringz. Så jävla bra! Kom ihåg var ni läste om dem först (hoppas jag).

/Gunilla

No comments:

Post a Comment