09 September 2006

Läsarfråga om terrorstrategi

"Läste att FN har antagit nån sorts generalplan om terrorbekämpning. Vet du hur den ska utformas och se ut. Hur ska den verkställas och så...."

NEW YORK Ehhh...jag vet inte så mycket mer än det som väl står att läsa på nätet. Här kan man till exempel se vad en TT-kollega i Stockholm skrev om detta igår. Reuters text finns här.

Jag skrev i december 2004 om den panel som delvis föregått arbetet med en terrordefinition (vilket ännu inte tycks ha antagits) med bl a en kommentar från Gro Harlem Brundtland.
På nedan nämnda avskedsparty iförrgår kväll – jag berättade ju att jag inte bara minglade, utan jobbade hårt! – fick jag veta av Jan Eliassons presstaleskvinna att de räknade med att antiterrorplanen skulle antas av generalförsamlingen på fredagseftermiddagen. Jag försökte sälja in det som artikel, men lyckades inte med det och hade därför dessvärre ingen anledning att sätta mig in i allt under fredagen.

Allmänt kan jag väl säga att något som FN:s generalförsamling antar inte alltid innebär så mycket i praktiken. Den kallas ibland, lite elakt, för "diskussionsklubb". Vad de antar är i mycket en symbolfråga (i detta fall inte minst i samband med 9/11) – men viktigt, såklart, att all världens stater ändå kunnat komma fram till en samsyn.
Det pågår ständigt en maktkamp i FN-skrapan, mellan å ena sidan generalförsamlingen och å andra sidan säkerhetsrådet, och det är nog bra att det inte bara är det sistnämnda som behandlar så viktiga frågor som terrorism.

Men, vad vet jag?! Hoppas få anledning att återkomma i ämnet!

/Gunilla

P S På cocktailpartyt berättade för övrigt en diplomat (ej svensk) om terrorism-förhandlingarna och att de ännu, i torsdagskväll, var i ett kritiskt och intensivt skede.
"Så du menar att diplomaterna diskuterar knäckfrågorna med varandra här ikväll, fast det mest ser ut som att de dricker vin och pladdrar?" frågade jag. "Oh, yes, very much so!" sade hon. Mingelkalaset innebar alltså tunga förhandlingar för somliga delegater, fast samtidigt säkert också en paus i desamma för andra.
Återigen, jag har inte så himla bra koll, dessvärre – lär mig något nytt om hur det funkar på FN för varje besök!

1 comment:

  1. Det är väl det mest sorgliga med FN kan jag tycka. För mycket diskusiionklubb för lite verkstad. Se på Sudan och Darfur området.... "Aldrig mer..." var det visst FN som sa efter Rwanda helvetet.....

    ReplyDelete