12 October 2006

Jag är nyliberal på riktigt

NEW YORK Ordet politikerförakt är trist, och jag känner inte direkt förakt – men blir tyvärr mer och mer alienerad när jag läser om löne- och pensionsvillkor som dessa.
Inte underligt att man då har råd att betala "vit" barntillsyn och ständigt svischa runt i världen. Tala om (bidrags)beroende!

Själv jobbar jag under rent nyliberala villkor. Skriver/säljer jag inga artiklar är min inkomst noll. Är man fri skribent så är man.

Egentligen känns det ganska bra – fast det var väl Carl Bildt som var nyliberal och inte jag? Men, han betalar säkert mycket mer skatt än jag (något som ofta glöms bort i debatten, inte minst vad gäller t ex familjen Borelius-Larssons inkomster...)!

(Uppdatering – mer alienationsframkallande: Billström och Sommestad.)

/Gunilla

P S Jag har fortfarande inte hört något om det där med att F-skatteförfarandet skulle förenklas. Ingen som vet? Se dock detta, om att skattemyndigheterna mest blir förvirrade om man vill betala arbetsgivaravgifter för barntillsyn...! Inte så konstigt.

No comments:

Post a Comment