26 October 2006

Karl Gösta från Kalix i luren

NEW YORK Alldeles nyss ringde telefonen ... och på andra ändan tråden fanns ingen mindre än K G Bergström! Lite bisarrt faktiskt.

Jag trodde att han efterlyste en initierad expertkommentator till någon Rapport-sändning, men nix. Han ville att jag skulle hjälpa honom med information om var någonstans upstate New York Hillary Clinton kan tänkas dyka upp i nästa vecka.
Men nu är det ju dessvärre så att efterfrågan på reportage om amerikansk politik, i synnerhet från fältet, är synnerligen begränsad – vilket dessvärre innebär att jag aldrig haft någon anledning att hålla reda på var de olika kandidaterna håller hus och när.
Så jag fick tipsa honom om att ringa New York Foreign Press Centre, det är deras jobb att veta...

Ja, nu drar det ihop sig till slutskede av valkampanjerna här, och det innebär som vanligt paradoxalt nog mindre arbete för mig.
För nu dimper redaktörerna, reportrarna och fotograferna från Sverige ner i USA, närmare bestämt i Kalifornien, Texas, Missouri, New York och andra delstater. Men jag kanske ger mig ut på någon liten resa bara för att det är skoj, eller så använder jag tiden till att ta tag i min deklaration! Det är onekligen synd att jag kanske måste söka jobb på svenska redaktioner för att möjligen få pyssla med valbevakning någonstans någon gång i framtiden ... men det hela innebär å andra sidan att jag har tid att skriva nördigare saker, om fredsbyggnadskonceptet och Harlem och annat som står på agendan framöver.

/Gunilla

1 comment: