28 October 2006

Ännu mer om Ola Salo-debaclet i DC

NEW YORK Ola Salos groda om planet som var på väg i riktning mot Vita huset har börjat leva ett eget liv. Idag använde den amerikanske diplomaten Stephen Sestanovich incidenten som exempel på hur komplicerad "public diplomacy" kan vara – närmare bestämt när han introducerade ambassadör Gunnar Lund i en paneldiskussion om Washington-diplomati på allas vårt alma mater:
"Gunnar är diplomaten som häromdagen hamnade i Washington Posts Style-bilaga, men kanske inte av en anledning som han hade velat..."
Och så blev det en lång diskussion om vad som sades på konserten etc. (Därefter handlade det om USA vs Europa, hur man hanterar Nordkorea och en del andra grejer, lite komiskt vilka sammanhang The Ark hamnat i.)

Efteråt började en äldre amerikansk diplomat av en slump tala med mig. Det visade sig att han hade cyklat förbi House of Sweden under konserten i söndags, och att han liksom jag hört Ola Salos uttalande.
Även om inte heller han mindes de exakta orden tyckte han helt klart att de upprörda amerikanerna i publiken överreagerat:
"Och det har jag sagt till Gunnar också. Jag sade till honom att han inte ska göra en så stor grej av det. Det var ingen fara! Den där killen i bandet sade bara så'nt som folk säger i Washington hela tiden."
Så nu vet ni vet.

Jag ägnar alltså helgen åt att umgås med SIPAiter på skolans 60-årsfirande. Mycket självförhärligande har det blivit. Och mycket god mat.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment