22 November 2006

Annonsplatser dyra; journalistik billig

NEW YORK Kajsa Olsson skriver i Journalisten, apropå miljöjournalistik och tidningen Miljöaktuellt.
"Och trots att jag fick det förklarat för mig, förstod jag aldrig logiken bakom att Naturvårdsverket kunde lägga många miljoner på en annonskampanj samtidigt som det var alldeles omöjligt att bidra med en miljon kronor om året till journalistik. Bild + text på annonstavla = okej. Men text + bild på tidningssida = no-no. Märklig ekvation."
Nej, vi är många frilansar som inte förstår logiken mellan frilansbudgetar och andra budgetar. (Just Miljöaktuellt betalar dock bättre än de flesta "vanliga medier", liksom andra publikationer med ett statligt verk i ryggen. Jag har gjort ett jobb för dem, och fick exakt det antal tusenlappar jag begärde. Nämligen arton.)

För att se positivt på det hela och inte bara frilansgnälla får man tänka på att annonskampanjerna i förlängningen förhoppningsvis resulterade i god journalistik någon annanstans.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment