15 November 2006

Pelosi vs Cheney; mer Erixon Watch

NEW YORK Haha, jag hade inte tänkt kommentera Dick Erixons inlägg om siffrorna för Nancy Pelosis och Dick Cheneys förtroende hos den amerikanska allmänheten – för vem bryr sig, liksom (och jag är extremt skeptiskt inställd till alla opinionsundersökningar om "förtroende" för politiker, vem det än handlar om – jag förstår helt enkelt inte riktigt vad de handlar om). Jag har heller ingen anledning att skriva något fördelaktigt om Pelosi eller negativt om Cheney.

Men så klickade jag mig ändå vidare till källan, och då blev det så komiskt att jag måste skriva något – trots att ni säkert för länge sedan tröttnat på att läsa mina små Erixon-studier. Så här skriver han:
Svenska medier målar upp den blivande talmannen, demokraten Nancy Pelosi i ljusa färger. Men hon är faktiskt mindre populär än vicepresidenten Dick Cheney. Det visar Rassmussen [sic], det opinionsinstitut som träffade mest rätt inför förra veckans kongressval. 24 procent av amerikanerna har en fördelaktig uppfattning om Nancy Pelosi, medan nästan dubbelt så många, 41 procent, har det för Dick Cheney.
OK, detta stämmer – men det är liksom inte hela bilden... Rasmussen anger även att 44 procent säger att de har ett ofördelaktigt intryck av Pelosi. Andelen som har ett ofördelaktigt intryck av Cheney är högre: 52 procent.
Man skulle alltså lika gärna kunna skriva: "Cheney är faktiskt mer impopulär än den blivande talmannen".

Men den viktigaste upplysningen är att de båda inte riktigt är jämförbara. De allra flesta amerikaner känner till vicepresidenten, medan Nancy Pelosi på gott och ont ännu är mer okänd. (Siffrorna anges inte, men med ledning av dem som finns kan man gissa att 32 procent svarat "vet ej" om henne, och bara 7 procent om Cheney.)

/Gunilla

4 comments:

  1. Klart att Cheney har större antisiffror än en demokrat.

    Mest hatade mannen i USA enligt liberala MSM (t o m DN kallar honom Bushs "onda genius") borde polla sämre än någon annan, kanske undantaget OJ. Det är snarast ofattbart att han bara kommer precis över 50-strecket. (Å andra sidan sätter en majoritet av demokrater pestflagga på honom.)

    Komiskt att differensen är till Pelosis fördel? Jag finner det mer komiskt att det bara skiljer 8 procentenheter... det är 18 procent, borde vara närmare 100. Speciellt när hon är så okänd.

    ReplyDelete
  2. Cheney har en kvot emot/för (impopularitetsfaktor) på 1,27 (=52/41). Pelosis kvot är 1,83.

    Det krävs en kvot på 0,52 (=21/11, m a o 90 procent fler för än emot) bland de osäkra för att komma till Cheneys nivå. Känns inte rimligt när de som känner till henne är så övervägande negativa.

    ReplyDelete
  3. Bah. Det skulle förstås stå 11/21 där. Skrivfel bara, ändrar inget.

    ReplyDelete
  4. Hej Anders,

    Håller med om att siffrorna är ovanligt starka för Cheney, och trodde att det skulle vara än fler som inte alls känner till Pelosi. Men som jag skrev är jag väldigt skeptisk till opinionsundersökningar om just förtroende!

    ReplyDelete