26 November 2006

"Som att se havet för första gången"

NEW YORK Lite fler lästips:

1. Karin sågar i en kommentar på Martin Gelins blogg de ängsliga popjournalisternas nya faiblesse för opera och annan borgerlig kultur, vilken kom till uttryck i denna förvisso välskrivna SvD-artikel igår. Jag citerar Karin:
Om att bli vuxen innebär att man bör lära sig att uppskatta den nya tidens kulturjournalistik så vill jag fucking aldrig bliva stur.

Tänk så underbart att vara 26 år och precis ha upptäckt de stora konsterna. Det måste ju vara som att se havet för första gången. Det kanske inte är så konstigt att de beter sig lite märkligt.

Det finns journalister och så finns det ”skribenter”, dit ofta nyavaknade kulturjournalister hör. De senare utgör de underbetalda statisterna i en Dickens-pjäs; en stor trasklädd massa som vajar fram och tillbaka, och gör mycket väsen men ingen kan riktigt urskilja något de säger.
(– – –)
Att vara den här sortens nya populärkulturjournalist, eller nöjesreporter eller vad nu den exakta definitionen är, måste vara som att tillhöra ett smattrande tjafsande isolerat sjuttonhundratalshov. Ute i den andra världen händer hyfsat spännande saker; förgiftade spioner dör och hela världen håller på att sprängas, men det vet ingen liten populärkulturjournalist för de läser inte nyhetsdelen.
Läs såklart även Martins kulturdebatts-årskrönika i själva blogginlägget.

2. Denna artikel i SvD idag, om den heta konstmarknaden (bra att den också uppmärksammar de konstnärer som inte lyckas få medial uppmärksamhet och inte räknas som heta).

I slutet på 90-talet hade jag ganska bra koll på konstvärlden och bevakade konstevenemang i Venedig och Peking och Stockholm och New York och Malmö och London och allt vad det var, men de senaste åren har jag försökt ta bort allt som har med kultur och life style ur mitt yrkesliv för att ägna mig åt andra stories.
Nu är det dock dags igen att dimpa ner i samtidskonstscenen – så om allt går som det ska åker jag i början av december hit. Behöver variera dateringsorten i blogginläggen lite grann...

3. Läs till sist Linna Johanssons förklaring till varför det inte funkar att göra filmer av brudar och TV-program om bögar. Haha, precis så där är det, jag har heller inget minne av tonårsförälskelser i väninnor och sensuella bad! Inte av pantburkar och ostsmörgåsar heller, vilket bevisar Linnas tes.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment