02 November 2006

Svindlande upplagor?

NEW YORK "Men Aftonbladet har ju en och en halv miljon i upplaga!", sade min väninna.

Vi satt på Hotel Algonquin och diskuterade bland mycket annat huruvida det är smartast att skriva krönikor för en dags- eller en kvällstidning.

Kombinationen "tokhöga arvoden" (som jag inbillar mig att Aftonbladet ger sina kolumnister, här är i alla fall en som säger sig ta "ohämmat betalt") och "jätteupplaga" verkar onekligen lockande. Och nog för att Aftonbladet kan kränga blaskor. Men en och en halv miljon?

"Nej, du är inte klok – inte en chans!", svarade jag. Som mångårig SvD-hang around vet jag ju att Svenska Dagbladet ligger och dippar kring 200 000 (den magiska gränsen för alla på redaktionen, som de helt nyligen kämpat sig över igen), att DN ligger runt 350 000, och att kvällsisarna är aningen större – Aftonbladet sedan tio år självklart större än Expressen.

Och om Aftonbladet har en upplaga några storlekar större än DN verkar det möjligen rimligt att räckvidden, alltså antalet läsare, en bra dag är uppe i en och en halv miljon. Men inte upplagan. Förklarade jag synnerligen besserwissrigt för min väninna.

Mitt bästa argument var kanske ändå att det verkade ytterst osannolikt att Aftonbladet skulle ha en större upplaga än New York Times (=cirka 1,1 miljoner).

Men när jag kollade vad Wikipedia hade att säga om saken ... så påstods minsann att Aftonbladets upplaga är ... 1 425 000 (2005). Och att Expressens är 1 221 714 (2004).

Lika tokigt är det med DN, som påstås ha en upplaga på 917 100 (2005), medan SvD-siffran tycks korrekt med 201 100 (2006). (Officiella upplagesiffror kan man hitta i PDF-filer hos Tidningsstatistik. Här står t ex att Aftonbladets upplaga "bara" är 428 000.)

(Orvesto mäter AB:s räckvidd till 1 353 000, enligt Resumé. Men Orvesto är lite tvivelaktigt, om man får tro Vassa Eggen här och här.)

Uppenbarligen förväxlas tidningarnas räckviddstal (antalet läsare) i såväl det allmänna medvetandet som i Wikipedia med upplagan (antalet tryckta tidningar) någonstans. Och så lever siffrorna vidare på olika vis.

Sensmoralen är väl dessvärre, förutom att tidningsupplagor är tvivelaktiga storheter som kan spinnas på alla möjliga vis, att man inte alltid kan lita på Wikipedia (om nu någon hade trott det). Men trots inte så tokhög upplaga betalar nog Aftonbladet sina kolumnister rätt hyfsat.

/Gunilla

P S Uppdatering: New York Times har tydligen fallit tillbaka. De senaste upplagesiffrorna för amerikanska tidningar finns här – och ett aktuellt exempel på upplagespinning här.

New York har trots allt med fyra tidningar bland USA Top 10: förutom the Times även New York Post, Daily News och Long Island-tidningen Newsday! USA Today och Wall Street Journal ligger i särklass i topp, och de flesta minskar tydligt.

1 comment:

  1. Ändra Wikipedia, du.

    Jag gissar att uppgifterna kommer från de där "Nu är vi ännu större: 1 450 000 läsare!" + uppåt-pil.

    Men TS är det enda exakta mätredskapet som finns. Det kommer från tryckeriet själva och där ser du ju även hur många gratistidningar de ger bort för att boosta upplagan...

    ReplyDelete