26 December 2006

Naturbruk!

STOCKHOLM Ett av mina absoluta favoritprogram i radion är Naturbruk. Fast jag kan inte påstå att jag – till skillnad från många andra program, som jag söker upp systematiskt på nätet – lyssnar på det aktivt. Jag blir glad om det råkar sändas när jag slår på radion (fast just nu har jag ingen radio, för den har homestylats bort från lägenheten, så det är i alla fall datorn som gäller).
Det handlar alltid om saker som jag inte har någon som helst koll på eller förkunskaper om, jag får lära mig om de mest fascinerande ämnen och hamnar i ladugårdar och på kalhyggen.

Idag handlade det om något hyperintressant – om växtförädlande biologers roll under andra världskriget, och hur tyskar och allierade samt svenska forskare delade upp krigsbytet från den sovjetiska fröbanken! Vetenskap och politik, inte bara intressant utan också aktuellt (med tanke på dagens debatter om bioteknik, forskningspatent, genmodifierade grödor et cetera).

/Gunilla

1 comment:

  1. Även jag lyssnar på Naturbruk. Det är alltid bra att ha ett ämne att ta upp när man träffar en jordbrukare. Typ hur är det med värdena på höensilaget i år eller tycker du att byggnormen för gödselbrunnar är sträng.

    Det är många bra program de har på på P1. Matprogrammet Meny till exempel. Jag lyssnar och njuter men kommer inte ihåg något annat än ett de pratade med en kock från Öland.

    ReplyDelete