28 February 2007

Hyllning till Apple Store

NEW YORK Jag har aldrig förstått varför Apple nöjer sig med att ha egna Applebutiker i USA, Kanada, Storbritannien och Japan. De borde finnas överallt, och särskilt såklart i det Macintosh-täta Sverige.

Nå, jag kan inte klaga för egen del, eftersom jag har två fina Apple Stores inom räckhåll. Igår hängde jag på den i Soho, idag var jag på den nya, dygnetruntöppna! på Femte avenyn, strax intill Central Park. Här är ingången (butiken ligger i underjorden; numera finns en genomskinlig hisscylinder, som saknas på denna bild):
Fifth Avenue

Bäst med Apple Store är The Genius Bar (ja, fånigt namn). Dit bör man beställa tid i förväg, eftersom det åtminstone för det mesta är hiskliga väntetider – men väl framme kan man fråga precis vad som helst som man undrat. Och för det mesta kan Apple-genierna svara. Alldeles gratis. Idag fick jag en massa tips som gjorde min dator snabbare, plus att snubben putsade rent både skärm och hölje med en specialtrasa. Mycket bra. Den ser ut som ny (nja, inte riktigt, jag har stött emot den någonstans så att hörnan där strömtillförseln sker är alldeles bucklig...)

För dem som nyligen bytt från PC till Macintosh ordnas varje lördag hej-och-välkommen-till-Apples-underbara-värld-kurser, för att visa tips och tricks i OSX/Tiger. De är fyra timmar långa – och gratis! För oss som alltid haft Mac finns flera gånger per dag, särskilt i Sohobutiken, kortare demonstrationer som ofta innehåller smarta tips (även om de går alldeles för snabbt och ofta mest är introduktioner).

Båda butikerna är förresten som stora digitalungdomsgårdar där folk tillbringar flera timmar med att kolla på prylar eller surfa på Internet (det finns förstås gratis wifi). Det måste ha varit flera hundra personer inne samtidigt som jag i dag.

/Gunilla

3 comments:

  1. Det finns en apple store i Västerås... Inte i den magnituden visserligen. Inga kurser men mycket hjälp.

    ReplyDelete
  2. Oj, gör det? Heter den Apple Store? Det finns ju inte i Stockholm!

    De har i alla år gjort sitt bästa för att gömma Macintoshdatorerna i underliga butiker ute på Frescati eller två trappor upp i anonyma kontorshus – men på senare år har det i alla fall blivit några mer publika butiker.

    Men jag hoppas ju på en riktigt stilig Apple Store snart. Den kunde ligga där TGIF nu ligger i Kungsträdgården, eller nå't.

    ReplyDelete
  3. Det är ingen Apple Store utan snäppet under. Går under beteckningen Apple Premium Reseller. I Västerås heter den MacSupport, Vasagatan 26, Västerås. Väldigt bra hjälp och den är fint inredd och sådär.

    ReplyDelete