18 February 2007

Pressmeddelanden = propaganda

STOCKHOLM Ali Esbati skriver om nyhetsrapportering (i detta fall apropå en rapport om diskriminering/icke-diskriminering i näringslivet, som jag själv varken läst i sig eller nyheter om):
Man släpper en rapport som mest innehåller smörja – men får tungt genomslag i medierna. Sedan, när någon hunnit läsa själv innehållet, så kommer på sin höjd något genmäle eller en debatt någonstans. De som hör nyhetsinslagen är tio–hundra gånger fler än dem som får reda på att innehållet är ruttet.
Dessvärre stämmer det ganska väl. Rapport – pressmeddelande – presskonferens – snabb text som i bästa fall är en rejäl omskrivning av det välskrivna pressmeddelandet + komplettering med några pratminus – nyhetsgenomslag.
Själv skriver jag inte så ofta, nästan aldrig, texter som initieras av pressmeddelanden. Men ibland skriver jag saker där jag har anledning att kolla på äldre rapporter publicerade på någon sajt. Och jag erkänner att researchen då mer görs i det korta pressmeddelandet än i den långa rapporten. (Därmed inte sagt att innehållet alltid behöver vara särskilt ruttet.)

/Gunilla

2 comments:

  1. varje gång det kommer en larmrapport, särskilt när det gäller hälsorapporter går jag i taket. Och jag blir lika sur varje gång för att de inte tar med hur stor studien var, vem som betalade och sådär. Ena veckan är antioxidanter a upphöjt till x mirakelkurer men inte för dom som har cancer. Veckan därpå är det fortfarande en mirakelkur men inte om de har hettats upp. Några veckor senare har man ändrat råden till att det är så in i bomber farligt om man har följande av dessa mycket ovanliga sjukdomar... ett par månader senare, upptäcker man att antioxidanter a upphöjt till x inte var så mirakelartat som man trodde. Snarare är det en hälsorisk. Dåligt för matsmältningssystemet. Ny larmrapport.
    Och ingen tar något ansvar för vad de skriver om, för vem de skriver och i vems intresse. Man bara rapporterar utan att ifrågasätta någonting. Allt är farligt, allt ger cancer eller hjärtsjukdom och orsakar för tidig död. Det som är en livräddare idag dödar imorgon. Man har ropat varg så många gånger att om man verkligen skulle hitta något som man bör undvika så kommer jag att missa det helt och håller.

    För några månader sedan rapporterade man att jagsvaga individer föredrog deckare med ett förutsägbart slut. Jagstarka personer kunde ta oförutsägbara slut bättre. Studien var gjord på fyrtio studenter på en psykologiinstitution i Tyskland. Ehum?!?!?!? Vad är det vetenskapliga värdet? Varför rapporterades det i i stort sett samtliga svenska tryckta medier?

    Och hur bär man sig åt för att få forskningsanslag för en sådan studie som deckarslut? Ledaren för studien kunde inte förklara dess praktiska nytta heller.
    Jag håller mig mycket skeptisk till pressmeddelanden är kontentan alltså.

    ReplyDelete
  2. Jessika, du har helt rätt i det där med "Peter och vargen"-effekten. På mig kommer ett riktigt stort och allvarligt hälsolarm inte att ha någon som helst inverkan, jag har för länge sedan slutat ta in sådana rapporter...

    ReplyDelete