04 March 2007

Vad jag ska bli när jag blir större

NEW YORK Det är såklart flygledare jag ska bli! Jag har länge, i minst 20 år faktiskt, varit fascinerad av det yrket, antagligen beroende på någon studievägledningsbroschyr på 80-talet där det stod att det var bra betalt. Så stresstålig som jag är skulle det nog passa mig rätt bra. För att inte tala om vilken koll jag har på världens flygplan och flygplatser från passagerarperspektivet vid det här laget, hehe. Och nu råder det brist på flygledare. Hmmm... Jag har alltid trott att man måste ha en tydligare teknisk/naturvetenskaplig bakgrund än vad jag har, men så verkar det inte alls vara.

Förresten har jag också varit inne på att bli flygbud, alltså en sådan där internationell kurir som transporterar viktiga föremål över kontinenterna. En gång ringde jag runt till samtliga fraktfirmor på Arlanda för att meddela att jag stod till förfogande för uppdrag med kort varsel – men det var ingen som hade behov av sådana alls... Så nu är jag min egen kurir istället.

/Gunilla

2 comments:

  1. Det där med brist inom olika yrkesgrupper... De verkar inte så bra på att pricka rätt i sina prognoser. När jag skulle välja någon inriktning på skolgång, gymnasium tror jag så sa de att tandläkare och läkare var det ingen idé att satsa på för det skulle det bli för många av ändå. Förskollärare var också rätt bortkastat om jag minns rätt. Vad blev det? Läkar- och tandläkarbrist. Så mycket för prognoser men så har jag aldrig gillat statistik.

    ReplyDelete
  2. Nä, sådana där prognoserna har alltid varit helt uppåt väggarna! Just tandläkarprognoserna har jag för mig att de ständigt misslyckats med...

    ReplyDelete