18 June 2007

Dagens Balkan

NEW YORK Har inte så mycket att säga i ämnet, utom detta som jag ändå tyckte förtjänade lite bloggande för er som råkar vara intresserade av Kosovo:

1) Carl Bildt kommenterar Maciej Zarembas artiklar. Essensen är väl ungefär "Unmik har inte fungerat tiptop, men så gott det gått givet omständigheterna".
Utrikesministern lovar dessutom återkomma och skriva mer (som jag tolkar det då inte blott som blogginlägg).

2) Jag var igår ute och roade mig med en kompis (som, off topic, råkar vara barndomskompis med Carl Bildts svåger, men det är bara anekdotisk trivia i sammanhanget) som jobbar som politisk rådgivare för OSSE i Skopje i Makedonien. Han berättade om hur lugnt läget är i Makedonien nu, för alla avvaktar vad som ska hända i Kosovo. Alltså, de makedonska albanerna ligger lågt för att inte komplicera läget utan låter Kosovo-frågan ha sin tid i rampljuset...
"Det är ett steg framåt och tre bakåt", sade han om den ekonomiska och politiska utvecklingen i Makedonien, som ändå ligger långt före Kosovos (10–15 års försprång).
Hans arbetsuppgift är att föra samtal med alla möjliga politiska aktörer i Makedonien, vilket måste vara extremt intressant. Senast hade han träffat diverse makedonska muslimer, en minoritet som inte accepteras av vare sig de makedonska ortodoxa eller de albanska muslimerna...och som sällan fått komma till tals, trots att det är den grupp som historiskt haft lättast att integreras med de andra.

Hmmm...kanske dags att dra tillbaka till Makedonien en vacker dag...typ snart. Jag har en gammal dröm, sedan jag såg den fantastiska filmen Innan regnet faller för många år sedan, om att vandra i de makedonska vilda bergen och övernatta i klostren.
Det var länge en helt mytisk och orealistisk idé för mig, men sedan jag varit i Makedonien två gånger för att hälsa på min kompis framstår den som mycket konkret och det naturliga sättet att dra dit en tredje gång!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment