19 June 2007

Paus i L-gate

NEW YORK Det är himla varmt och lite kvavt i New York och jag orkar visst aldrig göra något vettigt. Har skickat iväg så himla många reportage-, artikel- och nyhetsuppslag till några olika redaktioner på sistone – som de antingen inte varit intresserade av eller inte haft plats för. Och eftersom det i regel handlar om klockrena, allmänintressanta, egenvinklade, aktuella, icke-obskyra samt i förekommande fall väldigt bildmässiga grejer känns det en aning bittert. Typ, vad gör jag egentligen här i sta'n då, om ingen är intresserad av min journalistik?!

Men det där går som ni vet i vågor. Varannan dag ska jag bli relationship manager inom private banking, varannan dag känner jag mig som 2000-talets Tintin.

Skulle gärna lägga ut mina ratade idéer här ibland, för allmän bedömning och för transparensens skull. Men det funkar ju inte! Det blir ju bara intressant att publicera artikelförslag i relation till vem/vilka som ratat dem, och det är ingen bra strategi att hänga ut redaktörerna på den punkten (även om jag skulle vilja).
Dessutom hoppas jag ofta på att ändå lyckas sälja idéerna någonstans någongång och är inte riktigt redo att offentliggöra dem innan jag vet att det verkligen är kört.
Ni får helt enkelt tro mig när jag säger att idéerna är så bra så bra! Ibland smyger jag ju in något liten redaktörsmotivering här...

Nu ska jag ta itu med de många artikeluppslag som jag faktiskt har insålda. Det är förresten konstant omkring tio stycken, give or take some, och jag borde nog fokusera mer på det trekvartsfulla glaset än på det tomma.

/Gunilla

2 comments:

  1. Freelancejournalissans dilemma? Att bli ratad.

    Påminner lite grann om handlingen i filmen Me and You and Everyone We Know av Miranda July, om hur hon svarade. Sevärd film, finns på dvd. :-)

    ReplyDelete
  2. Haha, ja, man måste stå ut med att bli ratad tio gånger om dagen! Och kunna skylla det på dumma redaktörer och alltings jävlighet, istället för på sig själv.
    Eller inse att all försäljning funkar så att man får vara nöjd om ett av tio försök går till avslut (tror jag hörde den siffran på ett försäljningsteknikseminarium nå'n gång – min statistik är möjligen något bättre).

    Filmen kände jag inte till, tack för tipset!

    ReplyDelete