13 July 2007

Hänger lite i södra Mexiko

OAXACA Jag befinner mig alltså i Mexiko, närmare bestämt i staden Oaxaca i delstaten Oaxaca.

Hjälp, jag är så full av intryck att jag inte förmått samla mig till den utlovade rapporten ännu! Dessutom är jag smått chockad av att ha dagarna fulla av a) spansklektioner och b) familjeliv med pratsamma mexikaner samt c) vistelse i en extremt pittoresk stad. OK, har bara sett den i positiv mening turistiska stadskärnan och det medelklassiga området jag bor i ännu, ej de mer miserabla bostadsområdena i periferin eller de fattiga indianbyarna ännu.

Men nu vet ni i alla fall var jag är. Och om ni undrar vad jag gör så läser jag spanska och spanar på Mexiko och mexikanska samhällsförhållanden (alltså är det naturligtvis en reportageresa, som alla mina resor).

Spanska når mig som genom osmos, ikväll exempelvis genom TV-nyheterna med de otäcka bilderna av skadade människor under tjurrusningen i Pamplona (som Aftonbladet vinklade på den skadade norrmannen, men som här handlade om den svårare skadade mexikanske turisten – jag trodde dock att han hade dödats! Bättre än så är inte min spanska ännu.).

Tillsvidare kan ni gott kolla in min fina skola – helt klart det sötaste "campuset" av alla jag har erfarenhet av hittills!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment