26 July 2007

Souvenirer från Mexiko

Mexican Days: Journeys into the Heart of Mexico

Jag köpte nästan inga presenter till någon i Oaxaca, däremot massor med saker till mig själv!

Det gäller ju att pumpa in pengar i den lokala ekonomin, nu när turismen gått ner till ett minimum... ;-)

Oaxaca-souvenirer
chili, en jättepåse för 50 pesos (cirka 35 kronor), massor av olika sorter att göra mole av.
blockchoklad, med och utan kanelsmak, till mole negro eller nå't.
• två vaniljstänger
• inspirations- och kokboken Seasons of My Heart av Susanna Trilling (som håller i matlagningskurser i Oaxaca)
• tre CD-skivor med mitt nya fynd Lila Downs:
– Una sangre (One Blood)
– La linea (The Border)
och en till med diverse sånger av Lila Downs och Susanna Harp
• en DVD-skiva med videofilmade händelser från polisens stormning av APPO:s demonstrationsläger på zócalon den 14 juni 2006 (ännu ej sett "min" skiva, men liknande visades om och om igen på monitorer i år)
• två stycken mörka trämasker (som jag nog skulle kunna skrämma småbarn med ganska lätt)
• två vita bomullsklänningar med brodyr av blommor, kaktusar och fåglar – presenter! till mina brorsdöttrar
axelremsväska av brunt läder (det sista jag behöver är en väska, särskilt inte en som min dator inte får plats i, men jag kunde inte motstå den enträgna försäljerskan...)
sjal av naturfärgat linne (dito, fast denna gång var försäljerskan en liten flicka i sjuårsåldern – mycket driven, och borde naturligtvis göra något annat än att kränga grejer till turister, men....)
• ett litet trähjärta med instungna små dödskallar (det är ju mycket dödskult i Mexiko; måste återvända till Día de los Muertes i november...!)
• reseskildringen Mexican Days av Tony Cohan (på bild ovan)
• en bok om fotografen Tina Modotti
• boken Mexico, A Travellers' History av Kenneth Pearce
Doce cuentos peregrinos, berättelser av Gabriel Garcia Marquez (den enda boken jag köpte på spanska, förutom min kurslitteratur)

Mexico City-souvenirer
bok om Frida Kahlo (oj, finns så vansinnigt många att jag inte lyckas hitta rätt bok på nätet, trots att jag googlar på förlagets namn!)
Frida Kahlo-docka – gjord av majsblast!
• CD-skivan World Circuit presenta...

Dessutom var det en hel del krögare och gatukokerskor som gjorde fina slantar på mig.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment