22 September 2007

Apple Works, vila i frid

NEW YORK Till min stora sorg noterar jag att Apple Works upphörde att existera den 15 augusti, utom – förhoppningsvis – på miljoner människors datorer. Det är faktiskt riktigt tragiskt! Det känns som om en gammal, kär vän gått ur tiden (särskilt som ju min egen version av programmet försvunnit rent handfast, tillsammans med datorn det bodde på, och alla möjliga filer som var skrivet i det).

Under alla år jag använt Macintoshdatorer, det vill säga cirka 17, har jag varit en entusiastisk användare av först Claris Works, sedan Apple Works. Inga andra ordbehandlingsprogram duger. Word har förvisso vissa poänger när man ska skicka korrekturläsningsfiler fram och tillbaka mellan olika personer, men annars tycker jag att det bara krånglar till allt. Varje gång jag tvingas använda Word hoppar stycken och indrag och tabulatorer fram och tillbaka på de mest mystiska och okontrollerbara vis. Word är overkill. Apple Works hade alla finesser man behövde (utom korrektur-fotnotssystemet) men inte så många andra – och det krånglade aldrig på det där viset. Obegripligt att inte alla använder det.

Works-programmen har alltid följt med Macintosh-datorerna. Nu ingår inget ordbehandlingsprogram, utan man tvingas köpa till antingen Word eller iWorks/Pages '08. För pengar man hellre skulle vilja lägga på mer minne eller nå't.

Jag börjar inse hur jag snabbt förvandlats till en gnällig typ som tyckte allt var bättre förr. Någon som testat Pages '08 och kan berätta att utvecklingen, trots allt, går framåt?

Uppdatering: OK, det hade inte hänt något med Apple Works de senaste tio åren (vissa funktioner försvann rentav vid uppdateringen till OSX). Men i alla fall. Antar att det är dags att jag lär mig Word ordentligt, som alla andra...

/Gunilla

No comments:

Post a Comment