13 October 2007

We, the People (lite revolutionsromantik)

NEW YORK Idag hittade jag två alldeles otroligt fina souvenirer i en museibutik – USA:s självständighetsförklaring, samt USA:s konstitution i faksimil – "skrivna" med sirlig handstil i bläck och tryckta på pergamentsliknande papper, ihoprullade och med ett litet röd-vit-blått band knutet runt midjan:



Helt fantastiskt, och bara tre ynka dollar per rulle! Ah, vad mer kan en gammal student i statsvetenskap och idéhistoria önska sig?!

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra av dem, men troligen borde de ramas in och hängas upp här hemma.

/Gunilla

P S Uppdatering I: Jag har försökt hitta bilder på nätet för att visa er mina fina dokument. De nedan är det närmaste jag kommer, se även här, även om de varianter jag köpte alltså såldes ihoprullade och inte i paket. Jag inser att jag saknar USA:s Bill of Rights i min kollektion.




Uppdatering II:
Här kommer dokumenten i helfigur! Det finns en uppsjö av instanser som säljer sådana här, till exempel nätbutikerna US History och The Patriot Shop.

Självständighetsdeklarationen, den 4 juli 1776:


USA:s konstitution, från 1788:


Min kompis U tog mina rullinköp som intäkt för att jag blivit hyfsat amerikaniserad vid det här laget, i bemärkelsen USA-patriotisk (tror jag hon menade?) – men detta är för mig delar av ett universellt idéarv!
USA:s konstitution, eller om det var självständighetsförklaringen, har jag till och med tenterat på – en kurs i idéhistoria vid Stockholms universitet.

1 comment:

  1. Jag har Långholmens fängelseregler från 1918 inramade, så varför inte bära hem de här tre dokumenten?

    ReplyDelete