18 December 2007

"Show me that your active" = Facebook-hoax

STOCKHOLM Igår kväll upptäckte jag detta Facebookmeddelande från tre olika kompisar:
Attention all Facebook membeRs.
Facebook is recently becoming very overpopulated,
There have been many members complaining that Facebook
is becoming very slow.Record shows that the reason is
that there are too many non-active Facebook members
And on the other side too many new Facebook members.
We will be sending this messages around to see if the
Members are active or not,If you're active please send
to other users using Copy+Paste to show that you are active
Those who do not send this message within 2 weeks,
The user will be deleted without hesitation to create more space,
If Facebook is still overpopulated we kindly ask for donations but until then send this message to all your friends and make sure you send
this message to show me that your active and not deleted.

Founder of Facebook
Mark Zuckerberg
Att någon skriver "membeRs" är tillräckligt för att göra mig misstänksam. Det dåliga språket i övrigt (se t ex meningen jag citerat i rubriken....) gör inte saken bättre.

Det är väl rätt självklart att meddelandet är en bluff (hoax på engelska). Vad skulle det vara för poäng att visa att man är aktiv på Facebook genom att spamma alla sina vänner och bekanta?! Om det nu vore så att Facebook skulle ha kapacitetsproblem skulle de väl kunna införa en regel om att man måste logga in åtminstone en gång var 30:e elle 45:e dag (liknande Hotmails system).

Och varför skulle självaste grundar Zuckerberg skicka ut ett sådant brev om att han skulle kolla aktiviteten i egen hög person? Och varför i hela fridens namn skulle han göra det genom FunWall (ett program som jag kände mig tvingad att installera i Facebook bara för att kunna läsa alla dessa meddelanden som plötsligt kom nerdimpandes – dags att avinstallera genast!).

Nä, det där är något som någon hittat på för att busa, och/eller för att smutskasta Mr Zuckerberg och Facebook. Verkar finnas rätt många som är sura på honom! Eller så har någon helt enkelt gjort det bara för att man kan.

Läs mer om hur ovanstående meddelande – som tydligen började spridas på nätet redan i fjol – i många år föregåtts av liknande, beträffande såväl Hotmail och Yahoo som MySpace.


Jag har skrivit om Internetskrönor tidigare, nämligen om gratis champagne och om påstådda våldtäktsförsök i Sydafrika. Läs gärna de inläggen också. Sedan har vi ju idiotier som "Nordeas" mail om Fraudbekämpning också, i en alldeles egen hoax-stratosfär – det skrev jag om här.

Det som skrämmer mig lite är att flera av dem som skickat sådana här uppenbart dumma meddelanden till mig är journalister, tränade i att granska budskap kritiskt.

/Gunilla

P S Får ni underliga meddelanden och mail, gör så här:
1. Tänk kritiskt och misstänksamt. Verkar innehållet logiskt och relevant? Är det korrekt skrivet? Finns det en rimlig anledning att det skickas på just detta vis?
Ett tips: står det att du genast måste skicka meddelandet vidare till alla du känner är det skumt...så gör inte det.
2. Googla nyckelord ur meddelandet + ordet "hoax". Jag hittade länken ovan genom att googla ["becoming very overpopulated" hoax].

P S II Här är fler texter om Facebook-meddelandet som dök upp medelst en smula googling:
http://therealsouthkorea.wordpress.com/2007/12/18/these-are-the-most-stupid-hoaxes
http://www.hoaxbuster.com/hoaxteam (rolig kommentar på franska: "C'est bien ce que je pensais, satannés spammeurs!!!")
http://corysboringblog.blogspot.com/2007/12/what-is-so-diffiult-about-critical.html
http://danmayerisgod.blogspot.com/2007/12/to-all-facebook-members.html

2 comments:

  1. Hej,
    bra inlägg! Jag har slagits av samma sak! Att de som skickar vidare ett sådant meddelande är utbildade journalister, bibliotekarier och andra vana vid informationsgranskning! Jag sökte på Internet för att hitta någon lämplig sida där meddelandet dementerades eller granskades kritiskt och då hittade jag din bl.a. Samma sak med ett annat FB-meddelande jag fick för ett tag sedan om en 7-årig flicka med cancer som skulle få pengar för varje vidaresänt meddelande av en organisation vid namn "Make a wish foundation". Jag menar vilken hjärtlös välgörenhetsorganisation skulle kräva en sådan meningslös sak?! Jag hittade då också en dementi på den verkliga organisationens hemsida, tydligen fick de ägna stor tid av sin verksamhet för att just svara på frågor kring meddelandet.
    Folk tänker inte själva, bara "O nej tänk om jag blir utesluten från FB hemska tanke, bäst jag skickar vidare".

    ReplyDelete
  2. Hej Petra,

    Tack för trevlig kommentar! Din sista mening är klockren, jag tänkte också på det.

    Detta meddelande är ju ändå relativt harmlöst (även om det tar tid och väcker irritation). Sådana där mail om svårt sjuka barn blir jag mer upprörd över – de försvårar ju arbetet med "riktiga" insamlingar.

    Finns ju också många exempel på falska negativa meddelanden som skickas runt till okritiska mottagare för att smutskasta t ex en politisk motståndare eller för att få människor att börja tvivla på exempelvis klimatförändringar.

    Två exempel:
    Barack Obama drabbas av så kallad "negative campaigning" från Hillary Clintons anhang.

    Hela hoax-begreppet vänds och blir en ny hoax, som i denna sida som hävdar att den globala uppvärmningen är en myt och vill få folk att tvivla på alla som säger att vi måste agera.

    ReplyDelete