22 January 2008

ADHD light

STOCKHOLM Idag var jag på Åhléns och handlade och blev alldeles vimmelkantig. Först av alla märkningar och certifieringar av kaffesorterna (jag trodde det fanns många varianter i USA, men det var ett intet mot detta). Vad sägs om denna slogan, från Gevalia, tror jag: "Utrota världens fattigdom på kafferasten!". Oh, om det vore så enkelt.
Just nu finns det mycket att läsa apropå rättvisemärkningar av kaffe, se exempelvis Neo blogg med kommentar och det fina Guatemala-reportaget i SvD häromsöndagen (ej på nätet, vad jag kan se). SvD-repet visade situationen för de centralamerikanska kaffeodlare som anpassat sin odling till certifieringsorganisationernas krav, men ändå inte får mer betalt än gällande världsmarknadspriser.
Sedan blev jag lika vimmelkantig framför tidningsstället. Hur kan det finnas så många hälso-, mat-, rese-, inrednings- och familjetidningar på den trots allt lilla, svenska marknaden?! Jag begriper det inte.
Jag smygläste artiklarna i en av dem och blev återigen påmind om den diagnos jag för några år sedan ställde på mig själv: solklart fall av ADHD, med koncentrationssvårigheter, antisocial personlighetsstörning och allt. Fast ett lindrigt sådant, tror jag. Eller så bara inbillar jag mig.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment