08 January 2008

Jag följer de amerikanska valen

STOCKHOLM Ah, så irriterande att behöva sitta här och reta sig på småfel och detaljer i rapporteringen från valmötena och primärvalen i USA!

Jag hoppar till varje gång mina etermediekolleger talar om "New Hampschirr", visst måste det bli "New Hampschö:r" (ˈhæmpʃər)?
Har hört det förstnämnda uttalet av nästan alla Sveriges Radio-människor, i både USA och på Stockholmsdeskarna, så kanske finns ett påbud från SR:s språkvårdare – eller så är det jag som missförstått något. Det har isåfall Hillary Clinton också, jag hörde allt att hon också uttalar på "mitt" sätt i något inslag.

Ett mer komiskt fel var när en korrespondent glatt talade i direktsändning häromveckan om att det var så himla kallt i Iowa: "Det är minus 16 grader Fahrenheit, så det blir ungefär 27 grader minus i Celsius!". Det stämde inte alls med vad jag läste i SvD dagen därpå eller så, nämligen att väderprognoserna pekade "på klart och runt noll", så jag blev en aning förvirrad. Kunde det ha blivit så mycket varmare så snabbt?
Min gissning är att SvD:s korrespondent hade rätt, och att etermediekorren råkade lägga till minustecken på Fahrenheitskalan – och att det i själva verket var 16 grader F ≈ minus nio C. Ett bevis för att det inte alltid hjälper att vara på plats när det ska gå snabbt... Och kanske var det så isande vindar i Iowa att de verkligen kändes som minus 27! (Denna fel är annars ett typfel för sådant som kan uppstå när utrikesjournalistik bedrivs på hemmadesken i Stockholm.)

Nå, jag erkänner villigt att jag blir besserwisser och felfinnare av ren avundsjuka över att själv inte vara på plats.
På det stora hela tycker jag att det har varit många helt lysande reportage och folkbildande rapporter, inte minst i Sveriges Radio (som jag lyssnar på mest). Radions korrespondenter jobbar snudd på dygnet runt när det är skarpt nyhetsläge, ska ni veta.

Idag en guldstjärna till frilansjournalisten Katarina Andersson (transparens: en kompis till mig) som gjorde ett bra New York-reportage i Studio Ett om The Black Vote, alltså om Barack Obamas svårigheter att vinna acceptans i det svarta politikeretablissemanget och om hans ovilja att adressera "svarta" frågor.

/Gunilla

P S Jag försökte lyssna på NPR:s webbsändningar på nätet, men det var tyvärr det just då rätt trista programmet Talk of the Nation.

Uppdatering, mitt i natten mot onsdagen: Nu försökte jag med Talk of the Nation igen. Det handlade om lotterier...av alla ämnen – detta i en stund då amerikansk politik befinner sig mitt i ett av de mest spännande skedena i mannaminne. Jag lyssnar ofta på NPR "live" via radioapparaten hemma i Harlem, men nu går det inte.
Lyssnar nu istället på Air America [=demokratisk bias] – och det handlar som tur är uteslutande om valet i New Hampshire och valkampanjerna. Så spännande!

No comments:

Post a Comment