16 March 2008

Radio om den lockande döden

NEW YORK Av en slump upptäckte jag igår kväll en gripande radiointervju med min ex-"svåger" Jean som sändes i P1 förra söndagen, under vinjetten Gudstjänst som tydligen numera samlar livsåskådningssamtal av olika slag.

Programmet handlar om att både vilja leva och att vilja dö, och Jean berättar hur han redan vid 13 års ålder genom en dröm fick veta hur döden är.

Jag stod och hackade lök och purjolök och vitlök till min middagsrisotto, med datorn på köksbänken, medan jag lyssnade till den första delen av programmet – och funderade över vad som först skulle få mig att gråta. Det blev när berättelsen hamnade på Huddinge sjukhus.

Lyssna själva här! (Klicka på länken för den 9 mars; ligger kvar i 30 dagar.) Samtalet med Jean kommer igång vid 35:10, men lyssna gärna på hela programmet.

/Gunilla

1 comment:

  1. Jag kände igen mig enormt.
    Jag blir glad när sådana ämnen får utrymme för det städas så ofta undan. Dö får man inte göra.

    Värme men främst vila vill jag ha, och erfarenheten av ett underligt men mottagande mörker som för en djupare ner i evigheten. Ingen rädsla, ingenting. Och som sagt, någonstans måste det ta slut och jag skulle också vara den som valde men det kommer aldrig att bli så. Och hur det än bli så är det bra så. Ingen väljer sitt eget slut. I den här kalenderstyrda tiden tror man kanske det, men det allra sista tillhör inte dig.

    ReplyDelete