23 March 2008

Vi mötte Lass......La Clinton

NEW YORK Sorry för bloggtystnaden, jag har varit upptagen med att turista – i sällskap med min bror, som är här på besök i tio dagar.

Hittills har vi bland annat klarat av: en promenad från 127:e gatan till Greenwich Village – via Harlem, Central Park, 5th Avenue, Prime Burger, Bryant Park, Chelsea Market, Spotted Pig och lite annat smått och gott (fredag) samt Ellis Island + Café Gitane (lördag). Fredagens sträcka är låååång, och jag sitter ju mest hemma vid datorn i vanliga fall, så mina stackars fötter är tämligen överansträngda.

(Uppdatering 23/4: Se karta här.)

Kändisspotting på långfredagen: Marcus Samuelsson (Harlem) och Inga-Britt Ahlenius (Central Park). Två av New Yorks svenska stjärnor, inget dåligt facit! Man känner ju pressen på sig att kunna leverera *kändisar* när man har besök från Sverige – och är det någon som garanterat missar amerikanska filmstjärnor och dyklika i mängden här, om de så ställer sig framför nosen, så är det jag. Bra att det finns några jag känner igen.

Idag, på självaste påskdagen var det strålande promenad- och utflyktsväder, så jag lyckades avstyra diverse planer på varuhusshopping. Istället for vi till Stone Barns och Blue Hill, som jag kanske berättar mer om någon annan gång.
Och vilka dök upp där, faktiskt alldeles just framför nosen på oss – om inte självaste Bill, Hillary och Chelsea Clinton (med sin fästman Marc Mezvinsky)?! Det var inte helt chockartat att få se the Clintons just där – var skulle de annars tillbringa påsksöndagen än på en av de bästa restaurangerna i Westchester, det vill säga deras hem-county? – men ändå lite kul att det blev så när lillebror var med. Det var nog också en av ytterst få gånger under denna kampanjperiod som det alls varit möjligt att se Hillary Clinton i ett "privat" sammanhang. Så privat som en människa nu kan vara som har minst två Secret Service-vakter i släptåg, blir igenkänd av alla och tvingas smajla till höger och vänster.
Hillary var iförd en karamellrosa dräkt och Chelsea hade på sig en svart kavaj samt en svart ballongkjol. Bill och Hillary höll varandra i handen, och alla såg allmänt "First Family"-artade ut. Imponerande, tycker jag, att Hillary inte bara sitter hemma i gungstolen eller lägger sig i badkaret på en av mycket få lediga dagar! Imorgon dyker hon upp i, gissa var, Pennsylvania (och Bill drar till Indiana).

(Kan inte avhålla mig från lite besserwisseri: Times Mark Halperin lyckas på grund av en dålig källa? få in flera fel i denna korta bloggpost: den missar vem som var Chelseas sällskap, missade säkerhetsvakterna, påstår att de kom in genom en sidoentré vilket inte alls stämmer – och påstår att de åt brunch, vilket är lite konstigt eftersom Blue Hill idag endast serverade en trerätters påskmeny, utan brunchvibbar, för 78 dollar.)

Vi åt ingen påskmeny, utan svullade istället loss på Blue Hill Café, och knallade sedan runt en bra bit i Rockefeller State Park Reserve, innan vi tog taxi + tåg tillbaka till sta'n. Där vi bland annat gled omkring i Grand Central Station och spanade på utsikten från 20:e våningen och 230 Fifth.

Det tar på krafterna att turista, även om en del av aktiviteterna denna helg varit jobb för mig – så nu är det over and out.

/Gunilla

1 comment:

  1. 230 Fifth såg riktigt häftigt ut.
    Får nog bli en tur dit i helgen!

    ReplyDelete