29 April 2008

Mer om reseboksbranschen

NEW YORK Jag har ju skrivit en del om Thomas Kohnstamm och hans bok om det statusproletära livet som reseskribent, se alla inlägg här.

Ni som är intresserade av ämnet kan med fördel läsa denna text från den 19 april av Chris Taylor, en variant på samma tema som min Svensk Bokhandel-intervju med Robert Reid.

Taylor ger ett exempel på hur arvodena i hans bransch gått ner – från 17 ooo dollar för ett visst uppdrag 1994, till 11 000 dollar för ett jämförbart 2002.
Men tyvärr och av oklar anledning presenterar han inte något aktuellt exempel. Nedgången de senaste åren nog är ännu större, på grund av ökad konkurrens mellan förlagen samt från Internet. Enligt uppgift har arvodena i Storbritannien (enligt Bookseller, men jag lyckas inte hitta någon motsvarande artikel på dess hemsida) på bara de senaste åren, kanske från 2002?, gått ner från £10 000 till £2 000. Hur många branscher kan skryta med en sådan löneutveckling från mitten av 90-talet och framåt?! Inte många. Det handlar om en rejäl strukturomvandling.

Just Go Guides är resenärer som, frustrerade över kvalitetsbrister i reseboksutgivningen, ger ut kontinuerligt uppdaterade guider på nätet (främst Central- och Sydamerika) (via Bookseller). Ser inte så superimponerande ut än, men det kan bli!

Min erfarenhet av reseguider är förresten att jag ofta när jag är på resande fot förvånas över hur pass initierade och korrekta de trots allt är.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment