25 May 2008

Söndagskväll i Harlem

NEW YORK Jag har blivit en sådan himmakatt (som min skånske kompis Kristian säger om sig själv) så det är inte klokt. Innerst inne vill jag ju resa till Haiti och göra reportage om matkrisdrabbade eller ut till amerikanska vischan och skriva dito om Politik och Primär- och Presidentval. Men det gäller att göra dygd av nödvändigheten – så jag är hemma och tar hand om min lägenhet och målar hyllor och planterar om växter och hänger upp tavlor och trivs trots allt ganska bra med det. Just nu till ackompanjemang av American Music Festival, som startades av radiostationen WNYC omkring 1940 som motvikt till att naziregimen i Tyskland inkluderade amerikansk musik bland all degenererad musik (som exempelvis Jo Stafford – inte särskilt degenererad utan bara bra, enligt mig).
Det har jag lärt mig på WNYC:s hemsida. Där kan ni också se festiva (kan man säga så på svenska, eller måste man säga "festliga", vilket jag tycker låter lite fel i sammanhanget?) bilder på Brooklyn Bridge, som denna helg fyller 125 år!
Ja, och så stryker jag till sist kläder också. Och äter grillad haj med aubergineröra.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment