22 August 2008

Visum till Ryssland och hotell i Piter?

STOCKHOLM Bloggen lider lite av lack of inspiration, som ni märker. Skyller på allmän seghet och krasslighet, inklusive lätt feber, halsont och huvudvärk, under veckan – har inte ens packat upp mina väskor eller diskat en enda gång, så nästa hemmavecka lär bli smått hysterisk. Jag ligger mest i sängen och kollar på bordtennis på TV och i datorn. Mer substantiella aktiviteter, såsom mail- och artikelskrivande, ligger jag tyvärr långt efter med.

Detta till trots hyser jag vissa planer på att besöka S:t Petersburg inom kort. Eller rättare sagt, min väninna K som flyger in från New York imorgon bitti har en sådan plan (mina förslag var annars en liten exkursion till Åre eller Visby).
Jag har märkligt nog inte varit i Ryssland sedan 1990 – och är smått skärrad inför en sådan resa, eftersom jag tycker det är så pinsamt att jag inte varit där alls på så länge och dessutom glömt all ryska (gymnasiestudier + 38 universitetspoäng). Så jag har tänkt att mitt återtåg till landet skulle ske via rejäla uppfriskningsstudier på den ryska vischan eller nå't, eller kanske rentav genom en sådan här, poänggivande kurs – inte genom några dagars turistande i S:t Petersburg (vilket ju snudd på är det enda jag redan klart av, 1987/88 och 1990). Men – varför inte?!

Nu undrar jag om någon av bloggens läsare skulle kunna berätta om det är lika krångligt och tidsödande att få turistvisum till Ryssland som det verkar när man läser anvisningarna? Dyrt är det förstås, som vanligt i konsulära sammanhang, och inte precis upplagt för spontana sista minuten-resor. Berätta gärna om era eventuella erfarenheter, i en kommentar här eller genom mail till mig.

Jag vore också tacksam för tips på bra och billiga hotell i S:t Petersburg, om det finns några sådana. Men än så länge hänger resan verkligen i luften, p g a brist på tid och pengar, och det är högst osäkert om den blir av!

/Gunilla

2 comments:

  1. jag var i Ryssland på tjänsteresa för några år sedan, och hade helt missat detta med visum. Men det gick att fixa på bara 2-3 arbetsdagar (som jag minns det), men då kostade det en hel del mer. Jag använde mig av en konsulär byrå vid Hornstull, och det funkade jättebra.

    PS; Du ska ha fått en middagsinvitation av mig, till på tisdag. Har den kommit fram?

    ReplyDelete
  2. Jag har precis fått en visumansökan godkänd av ryska ambassaden, och mitt visum ska vara klart nästa vecka. Kolla URL för beskrivning av hur jag gjorde.

    Totalt kostade visumet mig lite mer än 600 SEK, ganska dyrt i sammanhanget men det känns ändå värt. Resebyråer i Sverige kan ta upp till 2000 SEK för att hjälpa en med visum, men det finns absolut ingen anledning att gå via dem.

    Lycka till!

    ReplyDelete