12 September 2008

Eremit i oOrdning

SOLNA Om ni undrar var jag håller hus: Jag lever något av en eremittillvaro i förorten, hemma hos mamma och pappa (fast det är föräldrafritt här). Jag ägnar mig åt min bokföring, vilket är en riktig soppa.

Det låter så enkelt med bokföring när man läser grundläggande instruktioner. Det brukar alltid handla om inköp av kontorspapper eller gem samt en fakturering till nå'n kund. Lite debit här och lite kredit där. Ett verifikat på varje sida i pärmen.That's it.
Men min bokföring innehåller gissningsvis tusentals verifikat från ett otal länder och massor av olika valutor, olika sätt att skriva datum, med och utan moms, inköp som gjorts med olika kort och därmed finns på olika kontoutdrag och med olika valutor. Vissa kvitton står på underliga språk, som hindi, japanska och isländska, och de stödanteckningar jag gjort är långtifrån tillräckliga. För att inte tala om alla amerikanska kvitton på termopapper vars text helt förbleknat.
Bokföringsprogrammet i Ordning som jag köpte för att bringa reda i flera års verifikat har jag äntligen fått kläm på – men det har dessvärre visat sig obrukbart. För mig i alla fall. Tanken var att logga alla verifikat som svävar runt i olika pärmar och systematisera alltsammans. Men det visade sig att det är omöjligt att alls skriva in några datum som är äldre än det senaste verifikat man registrerat. Det vill säga, allt måste registreras i strikt kronologisk ordning, annars är det kört. Helt värdelöst för mig, i alla fall om jag inte vill lägga minst en dag på att flytta om alla verifikat igen – så nu kör jag en enkel Excel-registrering av alla poster. Det är ändå en riktig soppa. Jag har lovat mig själv att göra 2009 års bokföring korrekt från allra första början...

Men OJ vilket fint väder det blev! Egentligen som gjort för att gå en promenad kring Brunnsviken. Förutom åt bokföringsstrul ägnar jag mig dock också åt datorstrul, mer om det i nästa post.

/Gunilla

3 comments:

  1. Som jag förstår det måste man registrera verifikationerna i datumordning i alla bokföringsprogram... man får börja med att sortera dem helt enkelt.

    ReplyDelete
  2. Är det verkligen så? Hm. Det borde någon göra något åt isåfall.
    Även om man har aldrig så god ordning och sköter sin bokföring minutiöst och dagligen så kan det ju alltid dyka upp verifikat retroaktivt och när man minst anar det. Det är ju inte alltid man får korrekt kvitto omedelbart, precis. Och det borde vara rimligare att man kan registrera kvitton som är äldre än det senast registrerade än att behöva göra en massa rättelser.

    Jag har ingen våldsam röra på mina kvitton, som det kanske verkar, i alla fall inte sedan jag ägnat en vecka åt att bringa ordning i dem. Men jag har delat upp alla verifikat på exempelvis "leverantörer" och "övriga verifikat" (och sedan har jag delat in alla leverantörer för sig, t ex alla Teliaräkningar, alla Verizonräkningar, alla lokalhyror etc är samlade, vilket jag i och för sig visste var "fel" men gör allt mycket överskådligare och mer lätthittat på andra sätt).

    Nåja, min redovisningskonsult tyckte det var helt överflödigt för mig att ha något bokföringsprogram, så hon fick i alla fall rätt.

    ReplyDelete
  3. "Det borde någon göra något åt" - i detta fallet är det lagen som bör ändras eftersom det är illegalt att inte bokföra kronologiskt.

    Om man bokför.

    Håller helt med din redovisare.

    ReplyDelete