22 September 2008

Harlem och hetluft

NEW YORK Japp, jag är tillbaka på Manhattan. Lite konstigt är det att plötsligt dimpa ner i det livliga ghettolivet, med skottlossningar och allt – eller vad det nu var som hände idag i gatukorsningen, så att det plötsligt var fullt av polisbilar, ambulanser och folkhopar – efter att ha levt en eremittillvaro i en mycket tyst och välordnad Stockholmsförort (Frösunda) ett tag.

Fast skönt är det att vara *hemma* igen! Jag har inte gjort särskilt många knop sedan jag kom hit, utan mest vistats och vankat fram och tillbaka i lägenheten. Titt som tätt har jag tittat ut genom alla fönstren (åtta stycken! åt tre håll! vilket i och för sig är några fönster färre än i Frösunda, men lika många håll – jag har vid det här laget utvecklat ett beroende av gavellägenheter, vilket slår hörnlägenheter med hästlängder) och, inte minst, njutit av att ligga och drälla i min egen säng under ett rejält duntäcke. Och än har jag väl inte ens kommit halvvägs genom jetlaggen.

Lägenheten har blivit mycket väl omhändertagen av sommarens hyresgäster, vilket gläder mig. Men tyvärr hade jag förträngt alla jobbiga grejer som jag inte hann med i juli och som staplats på högar i arbetsrummet: förutom alla gamla tidningsartiklar som måste sorteras, och som liksom alltid funnits där, tillkom det en del bråte efter alla Ikeabesök före sommarlovet. Nu måste jag ta itu med att flytta bokhyllor, montera lampor och hänga upp tavlor. Med mera. Hm, vi får se när det blir av... 

I veckan blir det möjligen lite sporadiskt bloggat, eftersom jag ska försöka fokusera på att göra Riktiga Saker. Dessutom blir det bråda dagar i New York, eftersom FN:s generalförsamling drar igång och svenska handelskammaren ordnar miljösymposium i samma veva. Utrikesminister Bildt och statschef Bernadotte är på ingång, och jag tror visst att jag anmält intresse för ett evenemang med ingen mindre än Ukrainas president Viktor Jusjtjenko. Direkt in i hetluften, alltså – det kan förstås bli chockartat för mig, som mest umgåtts med mina kvitton, hålslaget och häftapparaten på sistone.

/Gunilla

1 comment:

  1. Hej,

    Jag och en kompis planerar att åka till NY den 24 december och stannar till den 7 januari och jag undrar om du kan hyra ut under den perioden? Har du någon e-mail adress som jag kan skriva till?

    Mvh
    Maja

    ReplyDelete