18 September 2008

Three strikes and you're out

SOLNA Som jag skrev häromdagen var jag på baseball i söndags, ska visa några bilder när jag laddat ner dem (det vill säga om något Apple Store-geni kan rädda datorn). Jag förstod så gott som ingenting av regelverket, trots att jag fick det förklarat för mig nu (av en svensk-kuban i Skarpnäck) och trots att jag fått det mycket ingående förklarat för mig tidigare (av en amerikan i Havanna). It's an aquired taste, som de säger.

Men jag inser att jag måste lära mig bättre! För oj, vad många baseball-metaforer det vimlar av i amerikansk engelska.
Ett exempel, från en färsk Newsweek-artikel om varför det är bra att komma från Hawaii (Barack Obama) när man ska tampas med världsekonomin (då gäller det att ha koll på läskiga vågor som sveper in mot land):
In politics as in baseball, fans—voters—focus on what happens in the ninth inning, not the first. The Democrats whiffed on the credit crisis in the early years, but now they aren't at bat. It was President George W. Bush who nominated Paulson and Bernanke. If they strike out, it's the GOP that will lose the game.
/Gunilla

No comments:

Post a Comment