28 November 2008

Stilla havet

SAN FRANCISCO På grund av dimma i San Francisco kunde planet från Arcatas flygplats inte avgå i tid i morse.
Så eftersom jag ännu inte hade lämnat tillbaka nycklarna till hyrbilen kunde jag, trots att jag redan hade checkat in, ta en liten tur ner till Stilla havet för att titta på detsamma (jag sade till incheckningspersonalen att jag bara skulle ta en liten, liten promenad utanför terminalen).

Havet ter sig mycket dramatiskt vid kusten utanför norra Kalifornien, med riktigt höga vågor, även om denna bild knappast gör det rättvisa:



Sedan blev flyget ännu mer försenat. Så till sist missade jag min anslutning från San Francisco, och är nu ombokad till nattflygningen till New York (så kallad "red eye flight", eftersom flygresan "bara" tar sex timmar, och således innebär blott en lindrig mängd sömn). Det vill säga, istället för att komma hem vid elvatiden ikväll kommer jag i bästa fall hem först tolv timmar senare. Inte kul, eftersom jag har gäster på ingång i New York, och behöver varenda minut för att göra iordning hemma.

Försökte därför boka om biljetten, så att jag skulle kunna flyga via Chicago eller så, men det gick faktiskt inte. USA är så stort, att det liksom blir för sent att flyga österut om man börjar först på eftermiddagen. (Jag hade kunnat komma till Chicago med ett 16-flyg från San Francisco, men isåfall hade jag troligen inte hunnit med sista flighten till New York – detta trots att det går många dagliga flighter från Chicago till New York Citys tre flygplatser)!

Så nu sitter jag och fördriver tiden på San Franciscos flygplats med att äta fisk, dricka kaffe och reflektera över den senaste veckans reportageresa.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment