17 December 2008

Grattis, Stefan (trots att jag inte vet vem du är och vice versa)!

NEW YORK Så vill jag säga ett varmt grattis till Stefan Eklund, som ju blir Svenska Dagbladets nye kulturchef! Trots att jag aldrig någonsin hade hört talas om honom.

Jag vet vilka kriterier som Lena K Samuelsson hade för vem som skulle efterträda Carl Otto Werkelid.
Hon ville ha någon som hade en rejäl förankring i kulturvärlden, tydligt journalistiskt förhållningssätt (en som gillar att "göra tidningen") och som skulle trivas väl i TV-sofforna (d v s företräda SvD utåt), och han verkar ju helt perfekt i sammanhanget.

Kombinationen är inte så lätt att hitta. Jag bidrog tidigare i höstas – utifrån periferin och inåt – med några namn till huvudjakten, och det var svårt att hitta personer som uppfyllde alla kriterier. Jag kan tyvärr inte skryta med att Stefan Eklund fanns på min lista. Jag hade aldrig hört talas om honom, dock såklart om Borås Tidnings litteraturpris.

Som jag idag skrev som en kommentar hos Vassa eggen: det är mest av allt Lena K Samuelsson och Svenska Dagbladet som filat på sitt varumärke genom att anställa Stefan Eklund.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment