29 January 2009

"Jalousie de métier, vilket skitsnack"

STOCKHOLM Mail från en kollega i Amerikat, som häromveckan skrev detta – "från en håla i Mellanvästern"...
...och så här borta i X där jag just övervarade ett seminarium på Y måste jag lite "patronizing" påpeka att det märks att du varit/skolats i den av en del svenskar så förtalade amerikanska kulturen -- eller med andra ord, debattnivån skulle, tror jag i alla fall, inte ha kunnat sjunka till så här låg nivå i amerikansk press... jalousie de métier, vilket skitsnack... fast kan ju bli intressant att à la Bush tro att det här kan läsas på annat sätt i historiens sken... och, också, är det sant att Guillou inte läst någon av böckerna? som getts ut på förlag där han är delägare i? och som dragit in alla kulorna?
Ja, vad ska man svara på det? Vi får väl se.

Jag tror inte heller att debattnivån skulle ha blivit densamma överlag i amerikansk press. Märk väl att ingen av de tyska artiklarna talar ett smack om vare sig "yrkesavundsjuka" eller drev av "nätaktivister som finner en gemenskap i att hata" (eller hur det nu uttrycktes).

Och förlaget hade gissningsvis, om det vore amerikanskt, tillsatt en oberoende granskare – såsom Mattias Göransson föreslog (i min GP-artikel, som ni måste vara trötta på att jag länkar till vid det här laget, men det är liksom nästan den enda jag har...)!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment