26 April 2009

En Drougge-donation = 25 böcker

NEW YORK Anna Troberg gör matematik av Unni Drougges fildelningsexperiment:
I butiken kostar en vanlig pocket ca 50 kr. Det betyder att den har ett f-pris på ca 27 kr. (F-priset är förlagets försäljningspris till återförsäljarna.) Man kan därför kallt räkna med att förlaget ger en rabatt på mellan 10-20% på f-priset. I det här exemplet räknar jag lågt och utgår från 10% och då kommer vi ner på ca 24 kr. Av detta går ungefär en tia till tryck och distribution (om man trycker många böcker och på så sätt får ner tryckkostnaden, så gynnar den besparingen förlaget, inte författaren), en tia går till förlaget, ett par kronor till försäljarna och de sista 2 kronorna till författaren.
Det betyder att om en glad läsare som laddat ner boken från TPB bestämmer sig för att ge en tillsynes blygsam donation på 20 kr, så motsvarar den donationen en försäljning av 10 pocketböcker för författaren. Efter att ha läst alla kommentarer som Unni fått, så ser det dessutom ut som om de flesta resonerar att en donation på ca 50 kr är lagom. En sådan donation motsvarar för författaren en försäljning av 25 vanliga pocketböcker. Och man ska inte glömma att många väljer att donera mer än så.
Nu ska man nog inte generalisera alltför mycket utifrån detta exempel, verkligen inte – men nog är det intressant.

/Gunilla

3 comments:

  1. Om det vore en hållbar affärsmodell skulle den växa fram av sig själv - men jag är rätt övertygad om att den skepsis som finns hos människor att utföra arbete gratis i hopp om gåvor är välgrundad.

    ReplyDelete
  2. Nu finns det i och för sig massvis med människor som utför arbete i hopp om gåvor runt om i världen, men jag inser att det inte är en hållbar modell. Författare är förstås ett exempel på yrkesgrupp som tenderar att arbeta på det ena eller andra sättet även om de inte kan försörja sig på det.

    Jag inser att folk donerar pengar till Unni Drougge av samma skäl som de skickade blommor till Roger Wallis fru i samband med TPB-rättegången och till Camilla Lindberg i samband med FRA-omröstningen -- det är lite av ett jippo.

    Men min poäng är egentligen att visa hur lite en författare får enligt en traditionell affärsmodell. Två kronor per pocketbok är ganska nära gratis arbete.

    I all hast,
    Gunilla

    ReplyDelete
  3. Om jag kunde tanka hem böcker för 20-30 kr/st. så skulle jag inte ens fundera på att inte betala....
    Så jäkla perfekt, inga cd-skivor, bara tanka ner mp3 direkt i min spelare och sen njuta.

    53-årig Gubbe

    ReplyDelete