19 April 2009

Söndag i Williamsburg

NEW YORK Har just kommit hem efter en härlig dag i Williamsburg med eftermiddagsbrunch och promenerande!

Eftersom Williamsburg är ett av mina New York-hoods och "homes away from home" så var det kul att ... upptäcka nya ställen. Idag Simple Café (brunch: Eggs Benedictine med lax, kaffe och "OJ" /o jay är amerikanska för apelsinjuice) och sedan en sväng in i de gamla vanliga chassidiska kvarteren – "de gamla vanliga" = för mina vänner brukar jag sedan länge ordna OK, Amen-guidningar när andan faller på – men med lite nya gator och promenadriktningar.

Och varje gång jag går omkring i Williamsburg säger jag alltid samma sak: "Men oj! Har det blivit en delikatessbutik/juicebar/restaurang/antikaffär här – här var det minsann bara en vanlig lagerbyggnad/skrottomt/tillbommad lokal när jag gick förbi senast. Och för tio år sedan, då, minsann, var det enbart tegelmurar längs med hela den här gatan...". Det blir väl lite tjatigt till sist, för mina stackars medpromenerare.

Fast det är förstås sant, det går nästan inte att begripa hur allt ändrats. Men fortfarande är Williamsburg en skön blandning av hipsters, latinos, Hassidics och kanske några yuppies, och fortfarande en aning uppdelat i olika subområden. Och för de flesta Manhattanbor såväl som besökande svenskar förstås en helt ny bekantskap.
Själv upptäckte jag idag en hel del nya ställen, exempelvis Fette Sau som jag möjligen gått förbi flera gånger tidigare men inte riktigt spanat in. Mycket bra ställe att ta besökande svenskar till (hint, hint).

Dagens låt ... har jag ju ingen kategori som heter (ännu), men den är i alla fall "I New York" med Monica Zetterlund. Dels för att jag just köpt den genom iTunes Store, dels för att den är så bra!

/Gunilla

1 comment:

  1. Hej Gunilla,

    Funkar Din mail nu?
    Förlåt att jag tjatar men jag saknar ett snabbt svar.

    Varma hälsningar,

    ReplyDelete