26 May 2009

Testar Twittertipsande till Times



NEW YORK
Häromdagen skrev jag en lång hyllning till min favoritjournalist Nicholas Kristof. Givetvis är jag en av hans "följare" på Twitter.

Idag skrev han där, se ovan, om två journalister som suttit fängslade i Somalia i nio månader (länken går till Committee to Protect Journalists).

"Ha, nio månader – det var väl inget", tänkte jag cyniskt, och kom på att jag kunde dra ett litet strå till stacken för att få Dawit Isaak ur häktet.

Så jag skickade ovanstående Twitter-meddelande till Kristof. Han får säkert tusentals "retweets" om dagen. Men om han hittar mitt i mängden kunde han gott uppmärksamma Dawit Isaak i New York Times (där han har så många kanaler: papperstidning, blogg, Facebook, Twitter m m).

Och det vore faktiskt en story helt i Kristofs anda. Som varken han eller någon annan på The Times uppmärksammat, såvitt jag kunnat se.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment