13 June 2009

Lizamias litterära landskap

Länk

New York och Park Slope i all ära... Ur mitt Gömdadebatts-reportage för Sydsvenskan, publicerat i april:
Trots äldre villor och läget vid havet är Oxelösund mest av allt ett arketypiskt folkhemssamhälle – en bruksort präglad av järnverket och hamnen, på 50-talet bebyggt med hyreslängor och radhus. Nära centrum ligger de kvarter som utgör det litterära landskapet i en av Sveriges mest framgångsrika böcker: Gömda, av Liza Marklund och Mia Eriksson.
På bilden ser ni Joline Larsén, som är reportagets huvudperson! Visst blev det ett fint porträtt av henne? Mitt i det litterära landskapet. Jag hittade fotografiet i mitt arkiv och kom på att det nog inte kommit till användning.

Just de här radhusen är knappast från 50-talet utan betydligt yngre, kanske byggda i slutet på 70-talet/början av 80-talet? Det fanns andra delar av Oxelösund som kändes mer folkhemska (ni anar några av dem i bakgrunden).

Som synes – om ni klickar på bilden – ligger det ett nattis i ett av husen, Nattugglan. Det avspeglar att Oxelösund är en bruksort där många jobbar skift (på SSAB).

Här kan ni läsa Jolines blogg. Gör det! Hon gillar att få feedback och kommentarer.

/Gunilla

1 comment:

  1. Hon kommer med all sannolikhet att bli en duktig skribent/journalist. Hon har fått flera priser för sitt filmande och vill komma ut med eget material.

    Bloggen är jättebra och jag hoppas att man stöttar henne från olika håll.

    Från hennes egna familj till Journalister/förläggare som ser verkligheter eller väljer att göra riktig research.

    Leroy

    ReplyDelete