10 November 2009

Xenia

Oh, det finns så mycket jag borde blogga om och som jag ligger präktigt efter med. Exempelvis har jag funderat på att skriva om:

Michael Jackson på mexikanska allhelgonafirandet Dia de los muertos i East Village (försökte sälja in som ett jobb till Expressens nöjesredaktion men fick aldrig något svar, dags att lägga upp det här!)
• fler bakom kulisserna-bilder på mig och mina kolleger, från Vita huset och House of Sweden
• en liten berättelse om ett reportage om klimatpiloter i Virginia
• något om Fort Hood (se president Obamas tal här; retoriken kommenteras av Marc Ambinder här!)
• om Annika Östberg Deasy
• om Realtids besynnerliga hantering av "off the record"-begreppet
• det vacklande språkbruket vad beträffar medier och media
• om Inte utan mina söner av Ingrid Carlqvist
och inte minst...
• om 20-årsminnet av murens fall!

Och en massa annat. Jag har dock lärt mig att inte utlova blogginlägg som aldrig kommer, och snart dyker det säkert upp annat som det borde bloggas om. Vad bilderna beträffar är det lite krångel med kameran.

Så tillsvidare får ni varken några mediekritiska haranger eller stjärnögda berättelser från Ovala rummet – utan tre små filmer med Xenia Simonova. En 24-årig ukrainska som målar med sand...!

Se dem i detta sammanhang som en allegorisk skildring av tidens och livets förgänglighet, eller nå't.

(Tipstack: Lottens blogg.)

Det historiska innehållet och publikens tårar förklaras här.





Förresten, vad säger slavisterna bland er läsare? Xenia eller Ksenia?
Jag transkriberar Ксения till Xenia – som en liten hommage till mina vänner Xenia och Alexandra i Washington, som hjälpte mig få ut Vita huset-bilderna ur kameran och till Stockholm i måndags – genom allmänt stöd och utlåning av en toppendator (och gissa om de gillade Obamabilderna!).

Washington-Xenia har fått sitt namn av sin ryska mormorsmor, och hennes syster Alexandra sitt av sin tjeckiska moster.

Den ryska Xenia föddes i Sibirien, var gift med en ungrare, bodde till sin död i en by i östra Slovakien och är indirekt en stor anledning till att jag har studerat ryska. Men mer om det någon annan gång!

/Gunilla

2 comments:

  1. Tillåter du att jag för upp ytterligare ett ärende på listan?

    Sveriges egen Bernard Madoff, Bo Johansson på Obol, har låtit höra av sig enligt Norrbottens-Kuriren idag.

    "Johansson kräver att få ut pengar" Lite magstarkt kan en enkel man tycka.

    http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5135351

    Enligt hans egen uppgift så bor han numera i Toronto. Det är ju nästan nästgårds (iaf jämfört med för oss här i S), så du kan väl åka dit för en alldeles egen exklusiv.

    ReplyDelete
  2. Oj! Ja, det vore jättekul att fara till Toronto -- har tyvärr aldrig varit där -- men vore inte helt enkelt att göra något av den där soppan... Tack för länken till Kuriren!

    ReplyDelete