21 December 2009

Ur arkivet "Krisen för USA:s medier fortsätter"

Den här texten skrev jag nyligen, och den sändes ut av TT den 12 december – men är gissningsvis aktuell ett tag till... Håll till godo!

/Gunilla


Hälften av USA:s dagstidningar kan vara borta inom tio år, tror forskare som anser att medierna varit för långsamma med att anpassa sig till nya läsvanor.
– Folk har ju tillgång till information från hela världen på sina datorer, säger Vincent Crosbie, medieforskare på Syracuse-universitetet.
– Det är främst en kris för dem som äger och jobbar på tidningarna, men visst blir det även en kris för journalistiken och demokratin. Tyvärr var medierna sena med att anpassa sig till hur folk tar till sig information. Även äldre läsare är numera uppkopplade.
Crosbie tror att mediedöden i USA fortsätter det närmaste decenniet, och att dagens tidningsbestånd halveras.
För affärsmodellen – att bekosta journalistik med annonsintäkter – fungerar allt sämre. Företag annonserar mindre i dåliga tider, eller i andra kanaler. Krisen är kännbar även för de reklamberoende tv- och radiostationerna, även om nedgången enligt många analytiker nu planar ut.

Tveeggat svärd
Nyligen kom beskedet att Washington Post stänger sina redaktioner i New York, Los Angeles och Chicago. New York Times, Boston Globe, Chicago Tribune och Los Angeles Times kämpar också med att klara såväl lågkonjunkturen som det stora teknikskiftet i branschen, genom uppsägningar, l önesänkningar och andra besparingar.
–Internet är ett tveeggat svärd, säger kommunikationsforskaren Len Shyles på Villanova- universitetet.
– Å den ena sidan ger det alla en röst och gör samhället mer demokratiskt, å den andra blir det svårt att avgöra trovärdigheten hos avsändarna.
Alla mediebolag söker febrilt efter nya affärsmodeller. Storförlag som Conde Nast, Hearst och Time Inc gick nyligen samman för att skapa en tjänst för att sälja artiklar via nätet.

Rika donatorer
ProPublica i New York genomför exempelvis journalistiska kartläggningar tack vare pengar från rika donatorer.
– Vi är nöjda med vad vi lyckats göra än så länge, meddelar Richard Tofel på ProPublica.
– På 18 månader har vi publicerat över 125 artiklar i ett 40-tal medier vi samarbetar med: tidningar, tidskrifter, sajter, TV och radio.
Sajten Spot.Us låter läsare i San Francisco-trakten och Los Angeles finansiera artiklar genom att donera småbelopp.
– Jag tror att det är viktigt att ha en meny av affärsmodeller, säger Elizabeth Larson, som är lokalredaktör och driver en egen, ambitiös nyhetssajt i norra Kalifornien: Lake County News.
Hon lyckas försörja sig själv och betala frilansmedarbetare, genom att sälja annonser och stödprenumerationer.
– För att amerikansk journalistik ska klara sig måste nyhetsföretagen förstå sina läsare, satsa på meningsfulla storys - och hitta det bästa sättet att ge information till samhället.
Gunilla Kinn/TT


Fakta: Tidningskamp för överlevnad
Tribune Co, som äger Chicago Tribune och Los Angeles Times, är ett av många skuldtyngda mediebolag i konkursförhandlingar enligt det så kallade Chapter 11.
The Philadelphia Inquirer, Boston Globe och San Francisco Chronicle är andra klassiska tidningar i farozonen.
"Chronicle" riskerade nedläggning i våras, innan en prishöjning räddade intäkterna. Men krisen är inte över. San Francisco kan bli USA:s första större stad utan traditionell tidning.
Ann Arbor News från 1835 tryckte sitt sista nummer i somras, och Ann Arbor i Michigan saknar nu lokaltidning. Rocky Mountain News i Denver, Colorado från 1859 och Tucson Citizen i Tucson, Arizona från 1870 lades ner i våras (men respektive stad har ännu varsin nyhetstidning).
Seattle Post Intelligencer från 1863 finns nu endast på nätet, liksom Christian Science Monitor.
Ett känt magasin som inte klarat lågkonjunkturen är mattidningen Gourmet. (TT)

No comments:

Post a Comment