23 January 2010

Hjälp till Haiti



STOCKHOLM Just nu sitter jag och kollar på den stora kändisgalan till stöd för Haiti. Snart kommer jag att ordna min egen lilla insamling, något som jag tänkt göra i flera år. Kanske på tiden att det blir av... Information om vart de pengar som eventuellt kommer in ska gå bör finnas här på bloggen inom kort.

Fotografiet ovan tog jag i januari 2004, under min första resa till Haiti. Kvinnan på bilden heter Marilyn Houlberg (danskt ursprung) och är professor i konsthistoria vid Art Institute of Chicago. Hon har en samling med haitisk konst i sitt hem som lär vara helt extraordinär.

Vi bodde på samma hotell – Hotell Oloffson, förstås – i Port-au-Prince, och hon lät mig följa med på de ateljébesök hon gjorde under en dag.
Det är alltså professor Houlberg som introducerat mig till haitisk konst, något hon forskat och skrivit om i decennier. Ni som besökt mig i New York har sett mina voodooflaggor och min metallkonst där – de är skapade av konstnärer som hon sammanförde mig med.

Min insamling har ingenting att göra med haitisk konst, åtminstone inte i detta skede, men paljettflaggorna är så vackra att jag inte vill försumma något tillfälle att visa dem...

Marilyn Houlberg befann sig i Port-au-Prince när jordbävningen inträffade. Som tur är klarade hon sig (har jag upptäckt via Twitter).

Konstnärinnan som skapat flaggan – tillsammans med sina anställda – heter Myrlande Constant. Jag har ännu inte lyckats få besked om ifall hon överlevt jordbävningen eller ej.

/Gunilla

P S När jag googlade efter länkar råkade jag hitta dessa minnesord till en italiensk-amerikansk lärjunge till Marilyn Houlberg. Jag hade ingen aning om vem han var, men läser ni texten om honom får ni en aning om varför vi varit så många utländska besökare som fastnat för Haiti, haitierna och haitisk kultur.

No comments:

Post a Comment